GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 474

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 474

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"

142

College-dictaat van een der studenten (Dog-raatiek).

Rom.

In

9

macht

reine

:

wordt, in antwoord op de vraag, die in vs. 20 voorafgaat,

21

en door een beeld aan

in dien zin

toegelicht.

ovv,

ï)

liet

^x^'

menschelijk leven ontleend, die souveu KeQU/uehq tov itrilov èv. tov ccvrov

^iovaiav

cpvQafKXTog TToifjöat o iitv sig riuijv a-nsvog, o df sig ati^LKv;

Dit

van

beeld

ingebracht,

den j^ottenbakker is niet eerst door Paulus in de openbaring in de Openbaring van het Oude Verbond is het God

maar reeds

van den xEporjifvg heenwijst. Datzelfde beeld ligt uit2—6. In Jer. 19 11 keert dezelfde gedachte nogmaals gesproken in Jer. 18 even terug. Evenzoo Jes. 64 8. In Openb. 2 27 neemt de Heere Christus ditzelfde beeld op in woorden der H. Schrift aan de kerk van Thyatire. In Ps. 2 9 komt niet 't woord pottenbakker, maar alleen de gedachte voor. Tot den Zoon wordt daar gezegd: „Gij zult hen verpletteren met een vjzereyi scepter ; Gvj zult hen in stukken slaan als een poüenbakkersvat" w^aarin absolute macht van Christus over de Heidenen ligt uitgesproken. die ons naar dat beeld

zelf,

:

:

:

:

:

,

't

Begrip

komt

er

souvereiniteit

ook

als

niet in voor.

„pottenbakkersmacht bezitten In

de

§ is er op

zoodanig heeft in de H. Schrift geen naam en schriffuurlvjke u if drukking van souvereiniteit is

Be

.

gewezen, dat

men

dit altoos

ectypisch te verstaan heeft,

zoodat het archetypische begrip in God en niet iyi den mensch ligt. Als een mensch eenig ding maakt, produceert, heeft hij zoo'n natuurlijk gevoel, dat hij, mensch, er nu mee doen kan, wat hij wil. Ons vrome volk heeft er een ander begrip van. Bakt een bakker een brood en één stukje willen vermorsen, dan zegt het „dat is zonde" al is 't ook een boer, al bouwt hij zelf het graan en al heeft hij zelf het meel gemalen.

echter

zou

hij

De wereld verstaat de Schrift

bij

dit niet

;

die G-od vreest verstaat het wel.

Daarom

de teekening van Souvereiniteit ons niet op een bakker of

wijst l)oer,

die graan bouwt of op een kunstenaar, maar op dat bedrijf, wat schijnbaar onder menschen 't allerlaagst staat. Een pottenbakker werkt met niets anders dan een soort aarde, dat hij mengt, op een wiel of de hand vormt, en zoo

laat

verstijven.

Dit beeld

is

nu met

opzet gekozen,

omdat daarbij de afhanke-

van den medisch tot de stof, die hij bewerkt, tot een minimum gereduceerd is en bij elk ander bedrijf de arbeid grooter is. Leem toch is een stof, die in onze schatting geen waarde heeft en ook geen weerstandsvermogen, men kan er mee doen wat men wil en gelukt het niet, dan zal geen enkel vroom mensch zeggen „dat is zonde", als men den mislukten pot stuk gooit. Maar al is het ook, dat de afhankelijkheid tot een minimum gereduceerd is, ze bestaat toch niettemin, omdat ook de pottenbakker geen leem kan voortbrengen en ook al kon hij het, dan zou hij er nog niet geheel wezen, want hij heeft ook vuur noodig om potten te l)akkon. Evenzoo heeft hij 7a}uo lianlijkheid

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 474

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's