Locus de Consummatione Saeculi - pagina 474
College-dictaat van een der studenten
"
142
College-dictaat van een der studenten (Dog-raatiek).
Rom.
In
9
macht
reine
:
wordt, in antwoord op de vraag, die in vs. 20 voorafgaat,
21
en door een beeld aan
in dien zin
toegelicht.
ovv,
ï)
liet
^x^'
menschelijk leven ontleend, die souveu KeQU/uehq tov itrilov èv. tov ccvrov
^iovaiav
cpvQafKXTog TToifjöat o iitv sig riuijv a-nsvog, o df sig ati^LKv;
Dit
van
beeld
ingebracht,
den j^ottenbakker is niet eerst door Paulus in de openbaring in de Openbaring van het Oude Verbond is het God
maar reeds
van den xEporjifvg heenwijst. Datzelfde beeld ligt uit2—6. In Jer. 19 11 keert dezelfde gedachte nogmaals gesproken in Jer. 18 even terug. Evenzoo Jes. 64 8. In Openb. 2 27 neemt de Heere Christus ditzelfde beeld op in woorden der H. Schrift aan de kerk van Thyatire. In Ps. 2 9 komt niet 't woord pottenbakker, maar alleen de gedachte voor. Tot den Zoon wordt daar gezegd: „Gij zult hen verpletteren met een vjzereyi scepter ; Gvj zult hen in stukken slaan als een poüenbakkersvat" w^aarin absolute macht van Christus over de Heidenen ligt uitgesproken. die ons naar dat beeld
zelf,
:
:
:
:
:
,
't
Begrip
komt
er
souvereiniteit
ook
als
niet in voor.
„pottenbakkersmacht bezitten In
de
§ is er op
zoodanig heeft in de H. Schrift geen naam en schriffuurlvjke u if drukking van souvereiniteit is
Be
.
gewezen, dat
men
dit altoos
ectypisch te verstaan heeft,
zoodat het archetypische begrip in God en niet iyi den mensch ligt. Als een mensch eenig ding maakt, produceert, heeft hij zoo'n natuurlijk gevoel, dat hij, mensch, er nu mee doen kan, wat hij wil. Ons vrome volk heeft er een ander begrip van. Bakt een bakker een brood en één stukje willen vermorsen, dan zegt het „dat is zonde" al is 't ook een boer, al bouwt hij zelf het graan en al heeft hij zelf het meel gemalen.
echter
zou
hij
De wereld verstaat de Schrift
bij
dit niet
;
die G-od vreest verstaat het wel.
Daarom
de teekening van Souvereiniteit ons niet op een bakker of
wijst l)oer,
die graan bouwt of op een kunstenaar, maar op dat bedrijf, wat schijnbaar onder menschen 't allerlaagst staat. Een pottenbakker werkt met niets anders dan een soort aarde, dat hij mengt, op een wiel of de hand vormt, en zoo
laat
verstijven.
Dit beeld
is
nu met
opzet gekozen,
omdat daarbij de afhanke-
van den medisch tot de stof, die hij bewerkt, tot een minimum gereduceerd is en bij elk ander bedrijf de arbeid grooter is. Leem toch is een stof, die in onze schatting geen waarde heeft en ook geen weerstandsvermogen, men kan er mee doen wat men wil en gelukt het niet, dan zal geen enkel vroom mensch zeggen „dat is zonde", als men den mislukten pot stuk gooit. Maar al is het ook, dat de afhankelijkheid tot een minimum gereduceerd is, ze bestaat toch niettemin, omdat ook de pottenbakker geen leem kan voortbrengen en ook al kon hij het, dan zou hij er nog niet geheel wezen, want hij heeft ook vuur noodig om potten te l)akkon. Evenzoo heeft hij 7a}uo lianlijkheid
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 474](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's