Locus de Consummatione Saeculi - pagina 40
College-dictaat van een der studenten
38 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
dat leven in
3^.
derhalve
glorie;
Dat
P
Kanaan was
voor zoover het uitblonk in ultwtndiyc
zalig,
niet spiritualistisch.
de drie factoren van de heilige Openbaring Gods.
zijn
Niet egoïstisch.
Als Israël naar Babel
is
weggevoerd, dan
dit zijn
is
ellende,
waarover de
herhaalde klacht gaat: dat het Gods tempel en dies de zichtbare tegenwoor-
Gods
digheid
„Eer vergete mijne rechterhand zichzelve, dan dat ik u
derft.
^
vergete, o Jeruzalem."
Als David in de woestijn moet omzwerven en ronddolen, dan uit zich zijn bange zielskreet in het: „Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstroomen,
schreeuwt mijne
alzoo
ziel
tot
U,
Wanneer
o God.
zal ik ingaan en voor
Gods aangezicht verschijnen?"
En
„Mijne ziel is begeerig en bezwijkt ook van vervoorhoven des Heeren." „Ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid." „Och, dat ik toch al de dagen mijns levens mocht wonen in de voorhoven des Heeren!" In Kanaan was het gelukzalig, omdat daar de gemeenschap met God werd gesmaakt. in
langen
2.
de
AHet individualistisch, maa?' organisch.
Zoo was l)ijna
84 heet het:
Ps.
naar
nooit
in
Kanaan de openbaring van Gods
als
burger
op den voorgrond.
gegroepeerd. De regeeringsvorm
Agrarisch zijn de Israël
bestaat
is in
heerlijkheid.
Het
hierin,
niet
Israëliet treedt
stammen
oorsprong en wezen patriarchaal.
stammen aan elkander verbonden. En
alleen
De
zijn geslachten, in
dat
de heerlijkheid van
de enkelen in vrede en geluk leven,
maar dat het volk als organisch geheel bloeie en groeie. Als over Benjamin de ban moet worden voltrokken, dan is het de klacht, dat er een stam van Israël
is
uitgevallen
stammen weer 3*.
en
alle
moeite
is
er
op gericht
om
die eenheid der
te herstellen.
Niet spiritualistisch.
Er heerscht integendeel een kosmische of somatische opvatting. Hoe heerlijk voor een. Israëliet ook de gemeenschap tusschen God en de ziel is, altoos moet de uitwendige toestand er aan beantwoorden, anders is er voor hem geen zaligheid. De inwendige vrede moet van den uitwendigen zegen vergezeld gaan. Wanneer wij nu de christelijke Openbaring in het Niemoe Testament omtrent het einde der dingen raadplegen, dan vinden wij het eigenaardig karakter harer voorstelling ook juist in de drie aangegeven momenten: a. wederopstanding des vleesches (boven sub 3"); h. de licorlijkhcid van li^t Lichaam van Christus (boven sub 2");
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 40](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's