GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 201

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 201

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

199

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Jes. 66

7

:

en

Sion geteekend als eene verlatene moeder, een land zonder

8.

Doch op één dag

zal dat land weer een volk krijgen; een- wonder, dat wordt vervuld; als Sion den Christus aan het kruis slaat en om die Chiistusverwerping zelve verworpen wordt maar dan op dien éénen dag, den dag van de opstanding van Christus, wordt dat groote, nieuwe volk, dat in Hem gelooft, aan Sion toegevoegd. Dat nieuwe volk wordt teruggeleid naar Jeruzalem (Amos 9 13 en 14, Micha 4 1 enz.), zegt de profetie. Die trek mag niet uit het oog worden verloren. Doch eerst moet worden gevraagd: Waar komt volgens de profetie dat nieuwe volk vandaan ? En dan is het antwoord: lüèl van buiten Israël, maar toch in contact met Israël. Ps. 87 :4-7. Eene teekening wordt gegeven van Sion; het blijft dus aan dien naam verbonden. Maar de rijkdom zijner heerlijkheid wordt beschreven in twee dingen: 1. alle volken zullen te zamen daar wonen; en dat wel, „omdat v.e daarin geboren zijn" (dit moet natuurlijk verstaan worden van de geestelijke weder-

volk.

;

:

:

geboorte.)

de

2".

u

bestaat

heerlijkheid

zangers,

gelijk

zijn

de

7)".

(VS.

wateren

tot

gehoord,

doch er

niet

meer

uit

mitsgaders

speellieden,

al

de

offeranden

yyiyjne

fonteinen

enz.,

maar

zullen

„de

binnen

Haar sieraad wordt dus uitgemaakt door de fonteinen, de van den dorst; en er wordt geen weeklagen meer heerscht vreugde, door God voor treurigheid gegeven. Met-

lessching

terdaad gaat dus

uitbreiding

die

zoo

in

haar werk, dat ze plaats vindt uit

die aartsvijand van Israël — de Moor — die toen buiten de oUovfiévr] stond) maar, dat alles uit die volken- naar Sion wordt gebracht. Evenwel - en daarop dient met nadruk gewezen — met dat Sion is niet meer bedoeld het schaduwachtige, maar het

(Rahab,

volken

alle

de

Babel,

Filistijn

de

Tyriër,

;

Sion in zijne

4

Jes.

evenals

:

;3.

realiteit.

Hetzelfde als in Ps. 87 „geschreven het

„in

is

ten leven te Jeruzalem"

opschrijven der volken", eene beeldspraak, ontleend aan de

geslachtsboeken, het opschrijven op het register der geboorte eener stad. Cf.

42

:

Jes.

ook

verder Micha 4

1—9; is

49

Jes. :

52

het

Jes. 55

:

5; Jes.

6 en 7 staat antithetisch zoo

een

nieuiv

nationaal

wordt

1—5;

:

9:6

en

7; Jes.

49

:

6 en 7; Jes.

13—15. stellig

mogelijk uitgedrukt, dat Christus

een licht der heidenen.

Wanneer nu op treedt

:

die

macht van het „pêlê" opgaat onder de volken, omdat een nieuw element wordt ingedragen: volken schuift in de kerk in. Ten gevolge daarvan

die wijze de

incident

bestaan

dier

nationaliteit

der

op,

verschillende

volken

een

eigenaardig

iets,

een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 201

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's