Locus de Consummatione Saeculi - pagina 259
College-dictaat van een der studenten
257 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
om
volkeren in organisch verband
oecumenische
nu
is beslecht,
de historie
dus
is
Doch de buiten-oecumenische volkeren hebben
Want
dat beide geen historie hebben. volken
tot
ontwikkeling en
mee aan de ontwikkeling eener Toch
behooren
moet aan
Maar dan
dit
idee. Zij leven
dan
het
te
dus
eigenlijk buiten
om
zvj
ook hen aan
opmerkelijk,
doch
hier
tot
de
dat
alleen
is
tijd
erop gewezen, dat cap. er
staat:
men
rug
te
tijd.
daarom
grijpen en tegen
sprake van de
gedurende het
schen dus, die zoo pas dood
ontbonden worden
20:4
spreekt
(vs.
3).
En
van tronen.
tf^vxccq rcöv nsTtsXEKiaiièvcov.
verwachten xa
wordt zeer bepaaldelijk aangeduid, wier ipvxaC liasten zouden de bekeerde Joden en Oud-Isra'cl behoorden
den
doen opstaan.
chiliastisclie opvatting toch zou
schen,
idéé in de
ook die macht machteloos; Christus blaast ze weg, ze verdwij-
blijkt
de tweede plaats is
waarin een
buiten-historische volken doen niet
nen terstond na hun opkomen (vs. 8—10.) Daartoe dus moet Satan daarna eenen kleinen In
Die strijd
gemeen met de eeuwigheid;
het x)t'Oces,
is
De
mogelijkheid gelaten
de
Christus en zijn volk
bestrijden.
te
historielooze volken tot het menschelijk geslacht en
die
Satan
historie
rijpheid komt.
tot
de kerk
uit.
Naar
acófiaza of ta ngÓGcona-
de
Verder
immers
volgens de Chi-
ynet Christus in
Jeruzalem heer-
dit zijn;
nsTtslsKLa^iévoi
en van diegenen, welke
antichristelijke tijdperk verzegelden
waren en opgestaan
—
van men-
ivaren.
Bedoeld zijn derhalve menschen uit de laatste periode.
Men
heeft
dit
wel anders
willen
voorstellen en gezegd: er
worden hier twee
soorten van menschen tegenover elkaar gesteld: 1^.
2".
de
TtÊTisX£yii,a(iévoi
Kccï
ol'zivsg
;
ov TtQoceKvvTjcav
xm
^iqqCcp
enz.
dus
die uit het antichristelijke
tijdperk.
Maar
hieruit
zou
volgen,
[idqxvQBg geweest zijn en dat
dat
er gedurende
die antichristelijke p)eriode geen
weerspreken de openbaringen
beslist.
Ze
zijn er toen
juist lüel geweest.
De die
voorstelling is
dus deze : er
zoo pas dood zijn; en nu
is
zijn gestorvenen uit vorige eetiwen
en gestorvenen,
er een nqmxri avacxaaiq welke alleen deze laatsten
aangeduid worden als dezulken, welke ov nQoasKvvrjaav tm &^Qi'cp enz. er in de verhouding tusschen die voor eeuwen gestorvenen en degenen, die pas dood zijn, verschil. Lazarus (Joh. 11) b. v. zou geen object va?i dvdaxaaig meer voor den Heere Jezus geweest zijn, als hij in plaats van drie dagen drie eeuwen dood ware geweest. De opwekkingen van Jezus gaan over pas gestorvenen. Daar wordt dus een beslist onderscheid gemaakt tusschen de pas gestorvenen en
geldt, die
Nu
is
de reeds ontbondenen. Dit
onderscheid wordt
ook hier gemaakt. Als de Zoon op de ivolken 17
ver-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 259](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's