GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 259

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 259

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

257 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

om

volkeren in organisch verband

oecumenische

nu

is beslecht,

de historie

dus

is

Doch de buiten-oecumenische volkeren hebben

Want

dat beide geen historie hebben. volken

tot

ontwikkeling en

mee aan de ontwikkeling eener Toch

behooren

moet aan

Maar dan

dit

idee. Zij leven

dan

het

te

dus

eigenlijk buiten

om

zvj

ook hen aan

opmerkelijk,

doch

hier

tot

de

dat

alleen

is

tijd

erop gewezen, dat cap. er

staat:

men

rug

te

tijd.

daarom

grijpen en tegen

sprake van de

gedurende het

schen dus, die zoo pas dood

ontbonden worden

20:4

spreekt

(vs.

3).

En

van tronen.

tf^vxccq rcöv nsTtsXEKiaiièvcov.

verwachten xa

wordt zeer bepaaldelijk aangeduid, wier ipvxaC liasten zouden de bekeerde Joden en Oud-Isra'cl behoorden

den

doen opstaan.

chiliastisclie opvatting toch zou

schen,

idéé in de

ook die macht machteloos; Christus blaast ze weg, ze verdwij-

blijkt

de tweede plaats is

waarin een

buiten-historische volken doen niet

nen terstond na hun opkomen (vs. 8—10.) Daartoe dus moet Satan daarna eenen kleinen In

Die strijd

gemeen met de eeuwigheid;

het x)t'Oces,

is

De

mogelijkheid gelaten

de

Christus en zijn volk

bestrijden.

te

historielooze volken tot het menschelijk geslacht en

die

Satan

historie

rijpheid komt.

tot

de kerk

uit.

Naar

acófiaza of ta ngÓGcona-

de

Verder

immers

volgens de Chi-

ynet Christus in

Jeruzalem heer-

dit zijn;

nsTtslsKLa^iévoi

en van diegenen, welke

antichristelijke tijdperk verzegelden

waren en opgestaan

van men-

ivaren.

Bedoeld zijn derhalve menschen uit de laatste periode.

Men

heeft

dit

wel anders

willen

voorstellen en gezegd: er

worden hier twee

soorten van menschen tegenover elkaar gesteld: 1^.

2".

de

TtÊTisX£yii,a(iévoi

Kccï

ol'zivsg

;

ov TtQoceKvvTjcav

xm

^iqqCcp

enz.

dus

die uit het antichristelijke

tijdperk.

Maar

hieruit

zou

volgen,

[idqxvQBg geweest zijn en dat

dat

er gedurende

die antichristelijke p)eriode geen

weerspreken de openbaringen

beslist.

Ze

zijn er toen

juist lüel geweest.

De die

voorstelling is

dus deze : er

zoo pas dood zijn; en nu

is

zijn gestorvenen uit vorige eetiwen

en gestorvenen,

er een nqmxri avacxaaiq welke alleen deze laatsten

aangeduid worden als dezulken, welke ov nQoasKvvrjaav tm &^Qi'cp enz. er in de verhouding tusschen die voor eeuwen gestorvenen en degenen, die pas dood zijn, verschil. Lazarus (Joh. 11) b. v. zou geen object va?i dvdaxaaig meer voor den Heere Jezus geweest zijn, als hij in plaats van drie dagen drie eeuwen dood ware geweest. De opwekkingen van Jezus gaan over pas gestorvenen. Daar wordt dus een beslist onderscheid gemaakt tusschen de pas gestorvenen en

geldt, die

Nu

is

de reeds ontbondenen. Dit

onderscheid wordt

ook hier gemaakt. Als de Zoon op de ivolken 17

ver-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 259

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's