Locus de Consummatione Saeculi - pagina 572
College-dictaat van een der studenten
240 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
opgenomen een gewiclitig punt, waarmede ze onmidzouden gekomen zijn, n.l. het betalen van belasting. Immers uit het bovenstaande vloeit logisch voort, dat men dan de regeering ook niet door geld mag steunen. Toch hebben de rijke Mennonieten van Amsterdam veel bijgedragen voor de kosten en de onderhouding der Overheid. Ze hebben deze consequentie niet aangedurfd en wel degelijk belasting betaald. De drie eerste punten kon de Magistraat nog toegeven; weigering tot het betalen van belasting zou hen daarentegen in de gevangenis gebracht hebben. Daarom hebben ze dan ook, toen het beginsel niet meer werkte, hunne oppositie op deze drie punten geconcentreerd. Li de tegenwoordige Mennonieten behoeven we de Anabaptisten niet meer te bestrijden. Spreekt meii hen van dit dualisme, dan weten ze er niets van. Evenmin gelooven ze iets van de Vleeschwording, een confessie kennen zij niet, vermammoniseerd en in geld, handel en industrie opgegaan. Alleen zij zijn de uitwendige vormen zijn over. Mr. van Houten b.v., het lid van de Tweede Kamer is van Doopsgezinde herkomst, doch heeft alleen de traditie bewaard zonder op eenig punt als een Mennoniet te denken. Dit beginsel nu bestaat nog in de wereld en is dus niet alleen tot de Anabaptisten te beperken. Oorspronkelijk waren er hier te lande evenveel Anabaptisten als IV. G-er eform eerden. De Mennonieten zaten met een boekje in een hoekje en voerden niets uit, de G-ereformeerden daarentegen spanden zich voor den wagen, trokken met ijver en streden dapper. Zoo kregen van lieverlee de Gereformeerden de zaken in handen en hadden de Anabaptisten niets te Hierbij liebben ze niet in conflict
dellijk
zeggen.
Gevolg
hiervan was,
dat
de
overgroote
meerderheid der Mennonieten
op, werden Gereformeerd, nu ook aangesloten bij de Geref. kerk, zoo is toch alle eeuwen door in die streken, waar ze vroeger het sterkst waren, het achtergelaten spoor van Anabaptisten en Mennonieten in de Geref. kerken op alle manieren
overging tot de Geref. kerk; ze gaven
doch
te
al zijn
hun eigen standpunt
ze
ontdekken.
Ditzelfde verschijnsel ontwikkelt zich nu in den vorm der „politicophob ie." Dit woord is door Mr. Groen van Prinsterer het eerst gebruikt en duidt aan eene poUtiekschuwheid. Politicophobie
waar de mensch
als
iemand, die te heilig
als is,
zich
is
is
daar aanwezig,
kind van God alleen als Gods eigendom gevoelt, om zich met zulk een vuile zaak, als de politiek
vorm openbaart het zich, wanneer men zegt, God bang is den vrede en de rust van zijne zooals bij sommige Ledeboerianen. Dit alles evenwel
in te laten. In zijn teedersten
dat een teeder levend kind van ziel
daardoor te verstoren,
komt
uit het beginsel voort, alsof het geestelijk leven iets
was,
wat niruw
hi
de
wereld
is
mystiek-pneumatisch
ingedrongen; de wereld laat meii dan
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 572](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's