Locus de Consummatione Saeculi - pagina 651
College-dictaat van een der studenten
319 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2*^.
doordien
voor
dat
in
Israëls volksstaat eene volksinrichting wordt gesticht^
en in dien tyjd de volkomenste ivas, die op aarde onder zondaren naar den eisch van Gods ordinantiën, bestaan kan. die
volk
De OverJieid als dienaresse Gods heeft alzoo èn in de natuur des menschen (krachtens schepping en providentieele leiding in de historie) èn in Gods Woord de gegevens op te zoeken, die haar Gods ordinantiën leeren kennen en nu voorts deze principia naar den aard, van personen, zaken, tijden en gelegenlied.en toe ie passen in hare lex humana en respective
de justitia,
in
die
ze
en
oefent
Hierbij ontoangt ze de aanwijzing van wat
het
bestuur,
dat ze
voert.
Gods Woord openbaart
niet
van de geïnstitueerde kerk, maar moet zij zelve deze plukken als vrucht van eene ree hts studie, die niet enkel op natuur en historie, tnaar ereneens op Gods Woord gegrond is. Zoo bedoelden het dan ook de eerste Romeinsche keizers, die tot de Christelijke religie overtraden, maar hun opvatting van Gods Woord was daarbij te aphoristisch-mechanisch, en lüerd daardoor te zeer eene losse aaneenrijging van Romeinsch en Israëlietisch recht.
In de
Middeleeuwen om haar komen. Na
uitgeoefend te
laten
tot
de
heeft de
kerk
te
sterke pressie op de Overheid
zelfstandige ontwikkeling
Reformatie
van haar overtuiging
ontstond er
te
eenzijdige terug-
standpunt der Romeinsch-Christenkeizers en vonden de deugdelijker adviezen van enkele Reformatoren te iveinig gehoor en thans
keer ing
eerst,
het
tot
nadat zich de Overheid, ingevolge de
Fransche Revolutie,
eyi
haar systeem zich geheel in de natuur terugtrok, zonder zelfs daarin eene wet Gods te erkennen, is bij terugslag de drang ontstaan om het recht,
dat de
dirina af
te
Overheid sanctioneeren
zal,
data opera,
uit
de principia
leiden.
De P anth e ï s ti s ch e richting, die onder schoonen schijn geen ander dan het positieve erkent en desivege alle studie van het recht tot
recht
het positieve recht beperkt,
heid
Gods
moet daarbij als verloochening van de hoog-
principieel weerstaan.
Voor wat aangaat de tweede vraag is het volk gehouden zich ctls onderdaan van de door God over hetzelve gestelde Overheid te gedragen en ontvangt eerst door de sanctie der Overheid eene rechtsbepaling kracht en geldigheid, zoo echter, dat elk burger als onderdaan van God in
foro consciëntiae ook zonder ordinantiën geroejjeti
botsing
ontstaan,
is.
deze sanctie
Uit deze tweeërlei sfeer
doordien de Overheid of
in
het leven naar Zijne van gehoorzaamheid kan
tot
hare wet als recht
stelt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's