GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 765

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 765

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

433 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Dit

maar zonder recht van bestaan. De C/ir is/ iisver werping is het meest wilden de Samaritanen niet ontvangen. En

zou een gradueele differentie worden,

Integendeel, hier wordt absoluut gesproken.

fundamenteele in zake

Hem

ketterij.

keurt Christus de vraag der discipelen goed

?

Neen,

hi/j

bestraft hen juist.

van wat we zeiden van Openb. IS vs. 15 en 17 vs. 6 en van de Antichristelijke Overheid. Deze woorden moeten ook weer absoluut genomen worden. Ja, de Anti-Christelijke Overheid zal werkelijk eenmaal zoo optreden, maar wanneer onze Vaderen op het beest wijzen, dan missen ze Hetzelfde

het

recht

behoort

al

geldt

om

onderscheid

maken tusschen

te

dergelijk oj^treden

van de Overheid

het

eene en het andere en

niet in de

Christelijke,

maar

in

de anti- Christelijke sfeer thuis. C. De volgende observatie is deze: hoe de theorie der G-ereformeerden niet uit hun beginselen volgde, maar in strijd met die beginselen van elders is binnengeloodst. Wat is het beginsel, waarvan Calvijn uitging in zijn beschouwing van de zaken

der kerk"? 1.

Het

eerste

beginsel

is

het

Koningschap van Christus over Zijne kerk en

de daaruit volgende immuniteit of libertas ecclesiae. Het Koningschap van Christus spreekt uit, dat de kerk als zoodanig niet

aan eene andere Overheid onderworpen is, en dat ze niet in naam Jezus als Koning vereert. De Nederlandsche gezant aan het Engelsche hof is, ook al woont hij in Londen, niet een onderdaan van koningin Victoria, maar van koningin Wilhelmina. Evenzoo is het ook hier. Waar in het gebied der wereld de kerk ook optreedt en zij Jezus als haar Koning belijdt en eert, wordt eo ipso daarmede uitgesproken, dat niet de koning van het land haar koning is. De vorst van het land heeft niets over de kerk te zeggen, evenmin als koningin Victoria iets over den Nederlandschen gezant te zeggen heeft. Men is subject van één souverein en niet van twee. Het exclusieve karakter van het Koningschap van Christus is mi, dat men subject is van één souverein en niet van tivee. Een kerk onder Christus als Koning erkennende te staan, spreekt exclusief uit, dat ze geen anderen souverein dan Christus over zich erkent. Hierin ligt de volkomen libertas ecclesiae a magistratu terrestri. A quonam ecclesia

libera est?

libera a

suprema

2".

Antw. Ze

is

niet vrij in absoluten zin,

maar

ecclesia est

potestate in dominio, ubi apparet.

Het tweede beginsel

is, dat de personen, die in de kerk optraden als gelooambtsdragers een dubbele qualiteit bezaten, 1". van credenies of geloovigen en 2. van cives en dat ze dus op elk van die terreinen een eigen Overheid hadden n.l. in de kerk als geloovigen Christus en als burgers in den burgerstaat of het gemeenebest den daar door God aangestelden magistraat.

vigen

of als

28

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 765

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's