Locus de Consummatione Saeculi - pagina 765
College-dictaat van een der studenten
433 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Dit
maar zonder recht van bestaan. De C/ir is/ iisver werping is het meest wilden de Samaritanen niet ontvangen. En
zou een gradueele differentie worden,
Integendeel, hier wordt absoluut gesproken.
fundamenteele in zake
Hem
ketterij.
keurt Christus de vraag der discipelen goed
?
Neen,
hi/j
bestraft hen juist.
van wat we zeiden van Openb. IS vs. 15 en 17 vs. 6 en van de Antichristelijke Overheid. Deze woorden moeten ook weer absoluut genomen worden. Ja, de Anti-Christelijke Overheid zal werkelijk eenmaal zoo optreden, maar wanneer onze Vaderen op het beest wijzen, dan missen ze Hetzelfde
het
recht
behoort
al
geldt
om
onderscheid
maken tusschen
te
dergelijk oj^treden
van de Overheid
het
eene en het andere en
niet in de
Christelijke,
maar
in
de anti- Christelijke sfeer thuis. C. De volgende observatie is deze: hoe de theorie der G-ereformeerden niet uit hun beginselen volgde, maar in strijd met die beginselen van elders is binnengeloodst. Wat is het beginsel, waarvan Calvijn uitging in zijn beschouwing van de zaken
der kerk"? 1.
Het
eerste
beginsel
is
het
Koningschap van Christus over Zijne kerk en
de daaruit volgende immuniteit of libertas ecclesiae. Het Koningschap van Christus spreekt uit, dat de kerk als zoodanig niet
aan eene andere Overheid onderworpen is, en dat ze niet in naam Jezus als Koning vereert. De Nederlandsche gezant aan het Engelsche hof is, ook al woont hij in Londen, niet een onderdaan van koningin Victoria, maar van koningin Wilhelmina. Evenzoo is het ook hier. Waar in het gebied der wereld de kerk ook optreedt en zij Jezus als haar Koning belijdt en eert, wordt eo ipso daarmede uitgesproken, dat niet de koning van het land haar koning is. De vorst van het land heeft niets over de kerk te zeggen, evenmin als koningin Victoria iets over den Nederlandschen gezant te zeggen heeft. Men is subject van één souverein en niet van twee. Het exclusieve karakter van het Koningschap van Christus is mi, dat men subject is van één souverein en niet van tivee. Een kerk onder Christus als Koning erkennende te staan, spreekt exclusief uit, dat ze geen anderen souverein dan Christus over zich erkent. Hierin ligt de volkomen libertas ecclesiae a magistratu terrestri. A quonam ecclesia
libera est?
libera a
suprema
2".
Antw. Ze
is
niet vrij in absoluten zin,
maar
ecclesia est
potestate in dominio, ubi apparet.
Het tweede beginsel
is, dat de personen, die in de kerk optraden als gelooambtsdragers een dubbele qualiteit bezaten, 1". van credenies of geloovigen en 2. van cives en dat ze dus op elk van die terreinen een eigen Overheid hadden n.l. in de kerk als geloovigen Christus en als burgers in den burgerstaat of het gemeenebest den daar door God aangestelden magistraat.
vigen
of als
28
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's