Locus de Consummatione Saeculi - pagina 499
College-dictaat van een der studenten
107
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). en alle volkeren blijven uitoefenen. Dit is in de § de bedoeling-, geen overdracht, van gezag kan plaats hebbeU; omdat bij overdracht de souvereiniteit aan God ontnomen wordt en God dan geen God meer zijn zou. Met dergelijke uitdrukkingen en voorstellingen, dat God souverein is en Zijn gezag overgedragen, moet men dus zeer "voorzichtig zijn. Wel is waar stelt menige vorst het aldus voor, maar een ernstig protest tegen zulke valsche voorstellingen van het droit divin mag niet uitblijven. II. Hoe oefent God nu volgens de Schrift zijn gezag uit? Antw. God doet zulks op twee manieren l''. rechtstreeks, 2. door middelen. Doch ook, waar Hij het door middelen doet, blijft toch altoos Hij de eeuwige Souverein en is Hij het, uit Wien alle macht komt. Openb. 19 vs. 16. Christus optredende als plaatsbekleeder van het Eeuwige ini róv ^iiqQOv avtov övofia ysyQcqiusvov' ^aöikivq Wezen i%Bi ênl ró qidttov ^(iöiXécov aal xvQioq xvQicot'. Deze uitdrukking, Koning der koningen en Heere der heeren, is niet een hoogdravende, sesquipedale vorm om iets zeer eerbiedwaardigs te zeggen, maar is de aanwijzing van het bestand van het gezag op aarde. Men is Souverein, als men niemand l)oven zich heeft; welnu, opdat nooit eenig vorst of koning op aarde zich zou gaan inbeelden souvereiniteit in zich zelf te bezitten, wordt hier gezegd, dat hij een Eeuwig Wezen als ^aaiXshg paaiUon' -auI m'Qiog kvqIojv boven zich heeft, welke titel voor goed de mogelijkheid daarvan afsnijdt. In de Heilige Schrift wordt dit niet alleen in dezen zin aangegeven, dat God providentieel heerscht over koningen en vorsten, maar ook, dat ze hun gezag van Hem verkrijgen. Dat God heerscht door providentieele macht, wordt op strenge wijze uitgesproken in Ps. 76 VS. 13. Die den geest der vorsten als druiven afsnijdt, die den koningen der aarde vreeselijjk is. Evenzoo Ps. 144 vs. 10. De ovei'winning als datgene, waarin de macht van den koning aan 't hoofd van zijn leger uitkomt, komt hem alleen van God toe. Maar ook rechtstreeks de macht, waarmee ze koning zijn, als zoodanig komt hen van den Heere toe. de
dat
wereld er
/tf<rt
Spreuk. 8 vs.
„Door
15.
Beter
is
„zijn de
koningen koning."
Het
krachtiger uit dan ons woord regeeren.
dit
Staat hier antithetisch. Krachtens het taaieigen duidt het een tegenstelling
aan
d.
niet
iets
w.
z.,
is,
19
VS.
ligt, dat hun „koning zijn" maar, dat ze slechts optreden als
dat hierin de pertinente verklaring
wat ze
in zich
organen van Godswege. Joh.
ippin^ Q^Jhl ID'Sö^ 0^3^» ^d in de Statenvertaling staat:
regeeren de koningen."
mij
Hebreeuwsch drukt 'S
piï
11.
Joh.
Even 19
VS.
zelf hebijen,
stellig zijn de 11.
is
het
uitspraken in Rora. 13 vs.
meest
beslist
en
imposant,
1,
2.
om-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's