Locus de Consummatione Saeculi - pagina 527
College-dictaat van een der studenten
195
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). door uitwendig gelaat wij zouden zeggen het IconinkGods komt niet met uitivencUge vertooning, zoodat men liet uitwendig, phaenomenaal kan waarnemen. Ook hier moeten we de woorden concreet en UaQavriQriGis is vertiiald
:
;
rijk
realistisch opvatten en niet zooals het gewoonlijk in spiritualistische predikaties
geschiedt. Als
men van
een koninkrijk spreekt,
b.
v.
van Pruisen, Beieren en
moet men het kunnen aanwijzen op de kaart. Verder heeft een koningeen hofhouding, gezanten, een leger, vlag, wapen en verschillende andere dingen, waaraan het eene koninkrijk te herkennen en van andere te onderscheiden is. Zoo ook zou men dit alles op Christus' koninkrijk kunnen toepassen, wanneer het een koninkrijk naast andere koninkrijken was. Dan bestond er een grens voor Jezus' koninkrijk en zou men er wel van kunnen zeggen: Spanje,
Deze verkeerde voorstelling tracht Jezus weg te nemen. Had Jezus het van David bezeten, dan moest die 7taQ(xTi]Qr]aig er geweest zi/jn. Het zou zich uitgestrekt hebben tot aan de Jordaan of de Euphraat, zooals tijdens Salomo's regeering; ook zou Christus dan een paleis gehad hebben met alles wat daarbij behoort. Christus nu wist, dat Hij tot menschen sprak, die in de verkeerde voorstelling leefden, dat Hij Koning zou zijn met uitwendig appa-
konlngschaj)
maar reëel en zegt, dat met uitwendig apparaat en aanwijsbare grenzen bestaan zal. In deze antithese begrijpt men de woorden èwöq vficüv. Het verschil tusChristus bestrijdt deze antithese niet spiritueel
raat.
Zijn koninkrijk niet
schen de potestas magistralis ter wille van de zonde en de potestas essentialis in de schepping gefundeerd, is juist dit, dat na de zonde de wet uitwendig geworden is. Alleen door een uitwendige wet bestaat er uitwendige regeermacht. Op Sinaï werd de wet uitwendig aan het volk voorgehouden. In het Paradijs werd krachtens de schepping de regeermacht inwendig uitgeoefend, de wet was inwendig in het hart des menschen gegrift. Christus zegt nu, dat Zijn potestas parallel
niet
loopt
of analoog is
potestas essentialis, zooals
zij
regeert Hij door het inicendig gebod, ivrog
u,
c.
v(iatv,
met de
potestas magistralis,
maar met de daarom
oorspronkelijk in het Paradijs bestond,
daarom wordt
Zijne regeermacht binnen in
uitgeoefend.
Matth. 28 vs. 18—20.
is de plaats bij uitnemendheid, waarop men zich beroept voor de verkeerde voorstelling der Christocratie. De fout, waardoor men die verkeerde
Dit
voorstelling afleidt iitï
yfjg
is,
dat
men
de woorden
losgerukt heeft uit het verband.
„iSód-i] n.oiitaaa èè^ovaLa iv ovqccvü v.uï
Neemt men
ze op zich
zelf,
zooals ze
weet men niets verder omtrent het koninkrijk van Christus uit de Openbaring, dan moet men zeggen ja, het is zoo door Christus bedoeld. Men vindt deze woorden evenwel te daar staan, hecht
men
zich aan dien enkelen klank en
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 527](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's