Locus de Consummatione Saeculi - pagina 211
College-dictaat van een der studenten
209 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
den
Gods verivorpen
vcfios
hare denkbeelden, aspiratiën, ivenschen en
heeft, heeft
de mensch, die daarvan de uitdrukking
—
dvofiïa
zedelyjk
het
ó avd-gcoTios rijg dvo^iag, 6 avoyioq
(vs.
Gelvjk Christus heet o Kvgiog r^g d.
i.
eruit
geheel
resulteert,
en
hyj
8
—
zal
geïncarneerd zal zyn, dat
onder den vloek
met
dvofiia
correspondeert en
zeggen: deze, ynijne wereld
is
de eigenlijke
negatie
o dvTiKsifisvog
van
d.
i.
(negatief).
tot
een toestand va,n ivaarachtig geluk.
zelf heeft hij geen beginsel,
het beginsel va,n Christus
verloochenen
zij
ligt.
Hij wil dus dezen toestand verheffen is
is
zoo heetodvriHSifisvog-.oviogTrjgccTcaXBÏccg
die uitwendig
de eigenlijke heerlijkheid (kosmisch ideaal), van ivelke gij zegt, dat
ivereld,
Hyj
die deze in zich vereenigt, in ivien de
)
dó^rjg,
aanvaardt den toestand,
hvj
is,
nienschheid
ideaal dier
Daarom
hij ivil alleen
;
zou
maar
hyj leeft uit
de
en uitsluitend antithetisch
zijn raison d'être wegvallen, als hyj
den
meer kon bestrijden. Zijn vierde kenmerk is :
Christus niet
VTtSQaLQÓ(isvug
STtï
Babel
Perzië,
ndvxa Isyófisvov &£ov
t]
öé^aGfia.
enz., die zich verzetten tegen
den waren, tegen Israëls God, bogen
de knie voor het aé^aofia, voerden dus den strijd niet beginsel,
maar poogden nog
uit
uit het réligieuse te leven
een absoluut irréligieus
Bij deze dnoGzaoLa daar-
entegen zal zich de Antichrist keeren tegen alle godsaanbidding en religie, beide tegen het Monotheïsme en het Polytheïsme.
Bat is dus het Materialisme ten toppunt geheven, tot beginsel verheven; en dat evenwel riiet met de bedoeling, dat niets meer zal ivorden aangebeden; want de treJc naar aanbidding en bewondering is onuitroeibaar in hét menschenhart ; maar om die menschelijke behoefte van aanbidding te richten op zichzelf, om het te doen uitloopen op de zelfaanbidding van den menvsch :
mots avxüv
sCg
tov vaov tov @80v wg Oeovna^iGai,
(XTtodii-nvvvtcc
savzov
on
êatlv &sógv.
Paulus bedoelt dus eene openbaring, eene verschijning van dien Antichrist in een bepaalden, menschelijken persoon niet, gelijk het luel wordt voorgesteld, in eene neiging, een richting; 't is 6 av&Qfonog, 6 vtóg, dvtL^sïfisvog enz. Immers Satans bedoeling is geen andere dan nabootsing Gods ten einde aldus zijn iverk te verijdelen. Daarom moet hij, ivijl God zijn Zooti zond, die als mensch optrad, ook eene incarnatie hebben tegenover dien Christus. Hij kan dat ;
Hij beproefde het wel in Adam, Judas enz.., maar het is altijd mislukt. In het eind der dagen zal hij het nogmaals ivagen in een persoon van talent en kracht, hetzij dan in een machtig wijsgeer, of in een dapper keizer of iets
niet.
dergelijks,
die
als
zoodanig
de
incarnatie
van
het
anti- christelijk
beginsel
zal wezen.
Vandaar,
dat
men.
in
mannen
als jSapoleon of in
den paus van.
Rome 14
de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's