Locus de Consummatione Saeculi - pagina 321
College-dictaat van een der studenten
:
31Ö College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
en verheerlijking van zijn God. Vandaar zegt de Catechismus ook in antw. 6 „met Hem in de eeuwige zaligheid leven, om Hem te loven en te j^rijsen.'' Blij? staan bij het summum bonum, dan is des menschen zaligheid het hoogste. Eerst in de leer der dó^a, het allerhoogste punt, komt de eere Gods tot haar ik
en
recht
Wat
4.
daarin
schoot
de
Gereformeerde Dogmatiek
tot
dusverre tekort.
die Só^a?
is
Voor het antwoord op deze vraag moeten wij terug tot de leer van de Als men enkel den Locus de Deo in het oog houdt en niet let op de opera Dei, dan komt men er vanzelf toe om alleen te blijven staan bij God als een nvEvfia en bij den mensch, als enkel eene ipvxn. Doch, zoodra men ertoe geraakt om te zeggen: er is niet slechts een Locus de Deo, maar ook een Locus de Creatione, een Locus de Operibus Dei enz.; m. a. w. daar is ook eene openbaring des Heeren, van den Naam, d. i. van het Wezen Gods, dan wordt het SchejJjJing.
Dan
blijft God niet enkel als nviv^a staan, maar treedt Hij ook En zoodra God een wereld schept, waarin Hij de kracht Wezen openbaart, wordt ook de mensch geschapen; dan krijgt
heel anders.
op
als
van
Creator.
zijn
een aêna, als een orgaan, waardoor die ipvx-n zich in den KÓaixog kan dan wordt de mensch beelddrager Gods en kan hij als zoodanig in gemeenschap komen met God, dan kan hij God loven en prijzen. Zoowel dus om in verbinding te treden met den KÓafios, als ook om God te kunnen verheerlijken, is het oa^ia noodzakelijk. Zonder aw^a kunt gij zelfs die ipvxn
uiten;
niet bidden.
Wanneer
er derhalve in de eeuwigheid sprake
van zijn zal, dat de mensch van God waarnemen zal, maar als wezen rechtgemeenschap met den Drieëenige genieten zal, dan moet dat
niet in de verborgenheid iets
streeksche cmfitt
er bepaald
bij.
is de lijn nog niet afgeloopen. Als ik een levend wezen in een hol opsluit, dan is hij niet in staat de krachten der ipvxi] naar buiten te doen komen, dan is het ca^a volkomen doelloos. Het aêfia moet ons met de rondom ons bestaande wereld in contact kunnen stellen, wil het orgaan der
Doch daarmee
ipvxn
zijn. Bovendien „God te loven en te prijzen" verkrijgt eerst heldenmoed, wanneer de mensch in contact staat met de wereld.
kunnen
karakter,
dus in de gelukzaligheid de verheerlijkte God loven en prijzen, dan kan maar 7noet het plaats hebben, waar de anderen bij zijn. De mensch moet derhalve ook dan in contact staan met de wereld om zich heen en dat vereischt natuurlijk eene verheerlijkte wereld.
Zal
dat niet in een hoek geschieden,
De
^ü'^o;
stuurt,
is
om
derhalve het zelf
goed voorstelt
eudaemonisme, d. i. de leer, die op het egoïsme aante hebben en die den mensch een begeerlijk tot betrachting der deugd aan te zetten. Dat is eigenlijk
niet
maar goed
om hem
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 321](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's