Locus de Consummatione Saeculi - pagina 421
College-dictaat van een der studenten
89
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Bedouïnen, die hun leven op Icameelen doorbrengen, sprake Met het oog hierop is dus wel te begrijpen, dat de medische kennis niet zoo spoedig gekomen is. Dan vaaren er vaste woonplaatsen noodig, zou het leven der menschen in de steden een aanvang kunnen nemen en zouden uit weelde zoowel de kwalen worden geboren, als het geld om ter genezing
evenmin van een
bij
de
doleter.
daarvan een dokter te ontbieden. (Bloedarmoede
mensch
b. v.
komt
bij
den natuurlijken
niet voor).
de tveg van deze kennis niet medisch, maar chirurgisch opgeis Voor eventueele verwondmgen nam men een lijfarts met zich. Zoo was Lucas de Evangelist volstrekt niet een gestudeerd persoon, maar iemand, die een zekere kennis van kruiden en het leggen van een verband had. Eerst, toen men het gebroken been van binnen begon te bekijken, kwam allengs de medische kennis op. Tegenwoordig is de medische wetenschap in een heel mageren zin een wetenschap. De Chirurgie en Obstetrie vormen daarentegen wel eene wetenschap. De Medica is thans voor 't grootste deel empirische therapie. Een plattelandsheelmeester zal zeggen: „ik ben een man van wetenschap," maar spreekt men een' kundigen medicus, dan zal hij, (wanneer er althans geen boeren bij zijn,) dit toegeven. Men probeert de middelen en al naar het uitkomt, schrijft men Eigenlijk
komen.
ze voor. IV.
De natuurkundige faculteit.
De macht der natuur tegenover den mensch 1".
door de dieren,
1.
geleid
2"^.
De natuurkundige door
het
is
een aanvallende macht
door de elementen.
jagen.
faculteit
Jacht
is
is
het eerst op den
weg van
het denken
de eerste oorsprong van de physische faculteit.
Tegenwoordig is het gemakkelijk met een geweer een haas te schieten, maar zonder geweer zou menigeen met nog platter tasch huiswaarts keeren. Het vangen van een beest is eene kunst. Met geweld gaat het niet, maar met slimheid.
Oorspronkelijk
was nog geen landbouw.
moest (Cf.
men
jagen tot
zijn
levensonderhoud, want er
de Transvaalsche boeren in hun eerste periode).
de jacht thans deels een weelde en deels overbodig, oorspronkelijk is ze een gegeven in 't menschelijk leven, waaruit het nadenken geboren wordt.
Is
De behoefte van het menschelijk leven prikkelde den mensch tot denken, hoe hij de dieren vangen zou. De mensch oefende zich in 't verschalken der dierenwereld. In de tweede plaats hangt daarmede samen de jacht als voorbehoedmiddel tegen het verscheurd worden door de dieren. Ook op het terrein van visschen werd de mensch tot denken geprikkeld en deed 't verschalken den mensch tot kennis komen op physisch gebied. 2*^. Wat de elementen betreft, de macht des menschen daartegenover was
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's