GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 356

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 356

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

wereld

deze

geheel

tot

aanzijn riep, in stand lioudt en teleologisch naar een

bepaald doel heenleidt, dan merken

we

op, dat in het raadsbesluit

Gods nog

andore dingen liggen opgesloten dan alleen zaliging der uitverkorenen. Op dit standpunt komt er ruimte en plaats voor Gratia communis. Dan eerst kan

men den

wortel blootleggen, waaruit alle menschelijke wetenschap en kunst

op literarisch, medisch, juridisch en natuurkundig gebied opdoemt. Zoo wordt duidelijk, hoe er op de wereld buiten de uitverkorenen iets zijn kan. wat voor

God belang

Om

heeft.

grondgedachte van de Gratia communis duidelijk te maken dient het volgende. God had tot den oorspronkelijken mensch gezegd „ten dage als gvj daarvan eet, zult gij den dood sterven" (Gen. 2 vs. 17). n"|QP niO, een uitdrukde

:

Hebreeuwsch niets minder aanduidt dan den absoluten door God uitgesproken, dat de zonde na zich zou sleepen algeheele verdelging en vernietiging en dat wel eo die, als de mensch daarvan at. Gerekend dus buiten de Gratia communis, lag in dit iudicium Dei alleen dit, dat op den dag, waarop de mensch in opstand zou komen tegen king,

die

in

't

dood. Er was dus

onmiddellijk

God,

absolute

gevolg van zonde kon liun

in

zijn,

tragische

diep

daarom zoo aangrijpend en door voor hun zangen gekozen, omdat in

denkbeeld van gratia

elk

volgen. Dat zulke absolute executie

historie

Milten en Bilderdijk tot stof

wereld

zou

executie

toonde de engelenwereld. De gevallen engelen

is

uitgesloten. Bij

hen

is

zijn

dichters als die engelen-

niet op één punt

van gratia sprake. Gevolg w^as dan ook, dat op hetzelfde moment,

als in de engelenwereld de zonde insloop, de zondige engelen verloren gingen. Er was hen geen status medius. Het verderf is er aanstonds en. sleept alles met bij

zich mede.

Volgens de bedreiging in Gen. 2:17, zou dus aan de menschenwereld juist overkomen, wat overkomen is aan de engelenwereld, voor zoover ze van God afvielen, d. w. z. dat instantanément de volkomen energie van den dood zou hebben doorgewerkt. De mensch zou op eens uit het Paradijs ditzelfde zijn

ter helle zijn gevaren,

want

hel heteekent juist in zijn volle

beteekenis het door

doorwerken van de energie der zonde. De zonde werkt den dood. De zonde door geen Eemmschuh gehemmt werkt in eens door tot zijn rüog. niets gestuite

Dat

rélos is

de hel.

we ons Aan beide

om

wat Gratia waar de zonde een vuur is, dat met een doorgaande vlam de schepping zou hebben moeten verderven, de gratia een blusch- en stuitingsmiddel is, door God aangewend,

Op

Comm om op

dit

standpunt moeten

en Gratia

iSpec.

is.

plaatsen

is

dit

gemeen,

te verstaan, dat,

den doorgang van het verderf te temperen en tegen te houden. Dit wordt wijze ons duidelijk gemaakt in liet l)eeld van een typhus-

onderscheiden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 356

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's