GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 7

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2e fout, die hier

Een

(Coccejus

c.

in

een deceptie, waaraan voora maken. Wij zijn dus

zich schuldig

s.)

meer op het gebied der philosophen, maar op dat van hen,

hier niet

op de

begaan wordt, bestaat

theologen

de foederatieve

der Openbaring stelden.

lijn

Nu

het een onbetwistbaar

is

de Heere zijn Openbaring gegeven heeft forma historica.

eens

Had God

God

de Heere op

Openbaring in het paradijs gegeven, dan had niemand,

zijne

al

die zich

feit, 'dat

gelijk

Coccejus deed, eene foederatieve Dogmatiek kunnen schrijven. Doch dit heeft

Hem

Er

behaagd.

niet

Openbaring

gegeven,

is

Dogmatiek voorkomen verhaal

de

Gratia,

verleid, de fout

:

een historisch verloop, waarin successievelijk de waarin dus achtereenvolgens al de momenten der

is

een verhaal de Creatione, een verhaal de Lapsu, een

een verhaal de Christo enz.

om systema

te vatten

en naar

zijn

hierdoor

Systeem, de Dogmageven, maar het resultaat der Openbaring saam

bedoelt niet historie te

tiek,

En nu begaat men,

en historie te verwarren,

't

organische deelen ineen te zetten. Foederatieve theologie

van den dogmatischen inhoud der Opennaai- den gang der historie, waarin de Openbaring is gegeven. De verbonden zijn volgens Gods Woord; de verbondsleer moet dus met hand en tand worden vastgehouden maar dit mag ons nooit er toe verleiden om te pogen in de Dogmatiek de lijn der Openbaring historisch en niet systematisch te laten loopen. De historie van het openbaringsverloop is zeer interessant, maar het is een apart vak: „de historia revelationis" ; de Dogmatiek bedoelt alles saam te vatten en daarentegen baring

niet

is

splitsing en indeeling

naar de natuur, naar den aard dier Openbaring, maar

;

als één organisch geheel inéén te zetten.

Verwant met deze rangschikking

fout

is

(in tegenstelling

Het

subject, de

die

hij

mensch,

die de

een andere, die

met de

vorige

Dogmatiek

zelf persoonlijk doorleefd heeft

:

we

de chronologisch-subjectieve

de chionologisch-objectieve) noemen.

schrijft,

kan ook nemen de momenten,

en deze dan zoo gaan behandelen, als

voorgekomen; dus: de Creatione, de Peccato enz.; de Ecclesia enz. Dit is dus weer een historisch element, maar dat evenzeer als het vorige verworpen moet. Dogmatiek is systema en in' een systema kan men alleen gebruiken de geledingen, waardoor de deelen zóó worden ineengezet, dat elk zijne plaats erlangt. Bij het bouwen van een huis kan men toch niet eerst het ijzer nemen, omdat dit er eerst was en dan hout enz. Bij onze oude Dogmatici vindt men zelden eene bespreking van deze kwestie methodologisch bezagen zij deze dingen niet. Vandaar dat het debat ze

in

zijn

de

Gratia,

leven

zijn

Christo,

de

!

;

tusschen Coccejanen en Voetianen altoos mank ging. II. We moeten dus vragen wat zijn de constitutieve deelen van het gebouw der waarheid en dan deze, afgezien van alles, zóó in elkaar zetten, dat elk :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's