Locus de Consummatione Saeculi - pagina 745
College-dictaat van een der studenten
413 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geweest, dat de kerken dit approbeerden. Het accoord was Overheid lachte in haar vuistje, de libertas ecclesiae was voortaan in hare handen. Ze zei natuurlijk in 't vervolg: geen synoden meer, dan hebben we ook geen besluiten van synoden uit te voeren. Dit is de ellende, waaruit het Remonslrmttisme is opgekomen en in ons land een droeve
Het gevolg
is
gesloten
en
toestand
geboren
de
is.
Zoo telde de synode van Dordt ook gedeputeerden van
de Hoograogende Staten als commissarissen synodi onder hare leden, stemden deze ambtelijke personen mede en dienden ze van advies. De besluiten iverden de Overheid die aannam, doch de Overheid weigerde en aan de beslniten, die genomen icaren omtrent het ius patronatus. De Gereformeerden verkregen cdleen dit, dat de Remonstranten over de grenzen werden gezet. Doch hierover konden ze slechts leedvermaak hebben. Meer verkregen ze niet. Ze mochten zelf geen synoden meer saamroepen. De kerk was onder de plak van de Overheid gekomen. Thans is dus duideJyk, hoe de spitsvondige onderscheiding van Constantijjn van een ius circa sacra en een ius in sacra ivel mooi schijnt, maar hoe zij, in gemauitgevoerd,
stoorde
zich
voorzoover niet
vorm hij onze Vaderen ingevoerd, een toestand in 't leven roept, die op anders uitloopt dan op een overheersching van de kerk door den souverein
tigden niets
van het land. Onze Gereformeerden geraakten wel eenigszins door hunne leer omtrent het ius circa sacra in eene positie, alsof ze zich op de lijn van Rome bewogen. Dit nu was niet zoo. Veel meer tverd de Byzaniijnsche Ivjn door hen gevolgd. Daarom stellen ze er prijs op de scherpe tegenstelling op dit punt te doen
uitkomen door te wijzen op drie tegenstellingen met Rome. 1**. Dat volgens hen de magistractt toas en bleef Dei minister, terwijl hij in de Roomsche theorie verlaagd werd tot papae ministtr. Reeds vroeger is een figuur gegeven voor de voorstelling, hoe Rome alle souvereiniteit van den Vader op Christus afleidt en hoe Christus zoowel het kerkelijke als burgerlijke bestuur op Zijnen stedehouder, den Paus van Rome heeft overgedragen. De koningen der aarde, op één lijn staande met de bisschoppen, staan weer onder
van de Pauselijke macht. Dat volgens hen de magistraat altoos en op
toezicht en controle 2".
ius
discretionis
et
approbationis,
terwijl
in
de
elk
punt had en behield
Roomsche
het
theorie voor den
magistraat niets anders overbleef dan een officium oboedientiae. 3. Dat volgens hen ook de kettersche, ook de ongeloovige magistraatspersoon, magistraatspersoon was en bleef, en dat zijn kettersgczindheid of ongeloovigheid in niets derogeerde
in
het
Roomsche
aan
zijn magistrcde macht, terwijl in tegenstelling
.stelsel
bij
den Paus de macht berust
om
een
hiermede
interdict op
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 745](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's