Locus de Consummatione Saeculi - pagina 363
College-dictaat van een der studenten
BI College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
zonde
overwinnen. 'Eens
te
Satan den kop In VS. 16 ligt
van
te
zal
het aan het zaad der
voorloopig te indiceeren dat hier de wortel en het uitgangspunt
is
magistrale macht. Hier geeft Grod
alle
vrouw gekikken den
vermorselen.
't
eerst aan een
mensch over
een mensch macht en zeggingsschap. In
wordt
19
VS.
tot
Adam
gezegd: „in
het zweet tiivs aanschijns zidt
gij
een reddend en zegenend middel, waardoor zonde en bederf wordt tegengehouden. De instelling van den arbeid is dus een hoogst belangrijk element voor de Gratia brood
Is
eten."
luiheid
des
duivels oorkussen, de arbeid
is
Communis.
God ^naakte voor Adam en zvjne vrouiv rokken van De strekking en beteekenis van deze plaats voor het menschelijk leven gaat verder als we nu behandelen, maar dit element spreekt er in, dat God wederom den voortgang van dood en verderf in den mensch wil stuiten. De bedekking van 't menschelijk lichaam was daartoe Vs,
rellen
En
21.
de
Heere
en toog ze hun aan.
een krachtig middel. Letten we op het denkbeeld van schaamte, hoe daaruit een gouden lijn van menschelijke ontwikkeling uitgaat, dan gevoelen we, hoe God ook hier met Gratia Communis tusschenbeide tredend, reddend voor 't
menschdom te werk ging. Vs. 22—24 bevatten een eenigszins geheimzinnige mededeeling, maar die voor de Gratia Communis van het uiterste gewicht is. Bij wijze van resumptie hier alleen het volgende.
Had God den mensch zijn eigen weg laten gaan en was hij niet getreden met Gratia Communis, dan zou de ontwikkeling
beide
tusschender zonde
tot haar éK^ij zijn doorgedrongen. Dit wordt bedoeld met „het van den boom des levens." Doch God de Heere belette dit en stuitte alzoo dien onmiddellijken doorgang der zonde, omdat anders het menschdom volkomen verloren zou zijn. In dit derde Gapid is God dus bezig om met de eerste Ansatze van Gratia Communis het menschelijk geslacht voor vernieling te bewaren en eene öntivikkeling voor het menschelijk leven mogelijk te maken. Caput 4 4 en 5 vgg. toont ons weer een ophoudende daad, die tegen den doorgang der zonde inwerkt, en wel op drieërlei manier: 1". Waar de zonde wil doorwerken in Kaïn's hart tot verderf en moord,
rechtstreeks
eten
:
daar komt
Gl-od
Dit behoort
niemand
zal
zijn beeld als
waarschuwend tusschenbeide. tot de Gratia
Communis en
niet tot de Gratia Specialis,
want
zeggen, dat Kaïn een uitverkorene was. De Bijbel toch toekent
een verlorene. God
komt
niet tot
Abel maar
dus wat waarschuwende
tot Kaïn,
het innerlijk leven van den menscli betreft, gaat er ook een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's