Locus de Consummatione Saeculi - pagina 564
College-dictaat van een der studenten
232 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). koninkrijk
wien
en dat Christus de drager van de kroon van David
stichtte
koninkrijk
dit
gerealiseerd
is;
2.
was, zoo ook Jezus de geestelijke Koning
een
spiritueele
Beide
lijn.
dat, zooals er in Israël is.
We
in
is,
een koning
krijgen dus een sarklsclie en
voorstellingen gaan uit van het koningschap van
feit, waarin dan ook haar fout ligt. Treedt iets als type op, dan bestaat er eene bijzondere betrekking, eer het type komt. Daarom bestaat het koningschap van Christus, eer het koningschap
Jezus als een historisch
van Israël
optreedt. Jezus past het koningschap
maar het Koningschap van Jezus op om „type" van dat Koningschap te daarvan weer de „antitype" te geven. too,
We
is
van
Israël niet op zich zelf
er; het koningschap
van Israël
treedt
zijn en daarna, treedt Jezus zelf op,
om
wijzen
slechts op JVwm. 23 vs. 21. Gen. 49 vs. 10. Deut. 17 vs. 14 en 6 omdat die uitspraken anterietir zijn aan het optreden van het reëele koningschap van Israël, want daarin ligt de gedachte van een koningschap Ps.
2
VS.
eer er nog een koningschap gekomen is. In Ps. 2 vs. 6 vooral koningschap genomen als van eeuwigheid bestaande en dat niet als gevolg van het typische koningschap van Israël, maar daaraan antecedens.
uitgesproken,
wordt
't
men dit duidelijk in, dat het Koningschap van Christus er is en de en de ideëele potentie van dat Koningschap, reeds lang, voordat het typische koningschap in Israël opstaat, dan eerst leert men het typische koningschap in Israël goed verstaan. Zoo eerst begrijpt men, dat het niet met Ziet
idee
maar met Christus
David,
begint; dat David afdruk is van den Christus en David den Christus beheerscht, maar de Christus David, en dat David, eer hij koning over Israël was, Christus tot zijnen Heer en Koning had. Ps. 110 VS. 1. De Heere heeft tot mijnen Heere gesproken: Zit aan mijne rech-
niet
omgekeerd; dat
uwe vijanden
terhand, totdat Ik
In
niet
de woorden:
gezet zal hebben tot een voetbank
uwer
voeten.
mijnen Heere" ligt juist de erkenning, dat David het type van Christus is en dat hij aan Christus zijn karakter als koning ontleent. Daar nu het koningschap van David het type van het koningschap van Christus is op deze aarde wordt door de psahnisten en de profeten gesproken van het beeld van dit typische koningschap n.l., dat de Koning, die komt zal zijn als de koning in Israël, omdat de koninklijke type in Israël afdymk is van de antitypc, die komen zou. Zoo eerst krijgt men realiseering, anders blijft het slechts bij „tot
historie.
De David,
Christus,
die
Koning
zijn zal,
want Davids koningschap
is
De voornaamste plaatsen daarvoor Ps.
2
VS.
C;
Ps.
45
vs. 6,
zal
dus
zijn
naar het type van koning
de afdruk van het Koningschap van Christus. zijn:
7; Ps. 78; Ps. 89 vs. 19; Jes. 9 vs. S; Jes.
82
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 564](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's