Locus de Consummatione Saeculi - pagina 568
College-dictaat van een der studenten
236 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
In dualist ischen zin daarentegen gezocht;
denkt
en
men
meent het grooter
eeuwig
te
wordt
het
kwaad
in het
a&^a als zoodanig
leven als ipvxv zonder lichaam.
deel der menschen, die aan een leven
na
dit
Ook nu nog leven geloo-
dat ze in de eeuwigheid alleen als zielen voor God bestaan zullen. Dit denkbeeld rust eigenlijk hierop, dat men al wat zinnelijk, stoffelijk en voor
ven,
oogen
verklaart als ongoddelijk, en dat niet in de ongoddelijke
is,
men
£|ts,
maar
zaak zelf het booze element gaat zien. Dit loopt uit op het dualisme der Perzen (Ahriman en Ormudz). De «óffftog het zinnelijke, ra: ÓQccré, wordt aldus tegenover G-od gesteld als zelfstandige macht, als de booze vXtj tegenover de goede ipvxv- Evenals het nu het beste is, dat de ijwxv wederom tot God keert en zich aan den stroom van de vXiq onttrekt, zoo ook leeft volgens de dualistisch spiritualistische richting de mensch op aarde in eene woestenij, en is voor hem de eenige vraag, hoe hij uit deze wereld zal uitkomen om voor altoos van zijn lichaam verlost zijnde een eeuwig pneumatisch bestaan te leiden. Bit nu is l^. tegen de ordinantie van God in, die den mensch dichotomisch, ziel en lichaatn, schiep, 2^. tegen het monisme als uitop
zich
zelf;
dat
in
de
gangspunt, waarvan die twee uitgaan.
Aldus een'
krijgt
God,
die
men als
de voorstelling van een kosmische wereld buiten God en iIvsv^k
in
een pneumatische wereld van geesten
troon in eeuwigheid de vervulling van Zijn doel
Deze zin nu doorgewerkt.
heeft hij de
Wanneer
Anabaptisten van dien
om
zijn
ziet. tyjd niet concreet
en consequent
toch de Anabaptisten en de latere Mennonieten conse-
lijn hadden doorgetrokken, hadden ze het voorbeeld van de naaktmoeten volgen dan hadden ze niet alleen zich niet met staatkunde en politiek moeten inlaten, maar ook hadden ze zich ver moeten houden van alle maatschappelijk, handels- en gewoon verkeer, want waanneer de Overheid de staatkunde en de politiek èv tü TtovriQ nsttai, dan natuurlijk nog meer de Mammondienst. En wat deden ze nu? We kunnen het bij hunne families nagaan. Ze trokken zich terug uit de schepenenbanken, maar ze wierpen zich met woede op den handel en zorgden, dat een groot deel van den Mammon in hunne huizen kwam. Door zich aldus terug te trekken op commercieel gebied zijn ze wel schatrijk geworden, maar hebben ze zich juist dieper in de dingen dezer wereld ingewikkeld. Want wanneer toch bestaat er meer verleiding voor een kind van God ? Als hij als burgemeester of rechter zijn ambt bekleedt, of wanneer hij zich in commercieele handelingen en speculatiën verwikkelt, op welk laatste terrein de zonden zooveel dichter bij geslingerd liggen ? De voorstelling der Anabaptisten heeft niet in de praktijk geheerscht, maar als „doctrine." Het was bij de latere Anabaptisten en Mennonieten slechts een overgeleverde traditie, maar geen beginsel, dat consequent doorwerkte, zooals
quent
loopers
de
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 568](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's