Locus de Consummatione Saeculi - pagina 311
College-dictaat van een der studenten
8U9
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). dwaalleeraars moeten hier toegeven, want ook volgens hen moet er toch een
eeuwig leven Matth. 3
:
Matth. 12
zijn.
66
12. nvQÏ Ka^éöTw (evenals Jes.
32.
:
Een
:
24).
atmv fisUav wordt gesteld tegenover de txiav ovrog. Die
zonde tegen den Heiligen Geest zou, ook geen pas hebben, als er na den dood vernietiging was. Matth. 25 41. zó nvQ x6 aicaviov. Dat zou dus zijn een vuur, dat voor een onbepaalden tijd brandt; iets, dat er ingeworpen wordt, zou bovendien tervraag,
of er vergiffenis bestaat voor de
:
stond vernietigd worden. Dat kan
-niet.
dyyéloig avrov. Het VUUr is bereid VOOr den duivel en zijne engelen dat zijn geesten, dus er is geen uitwendig vuur bedoeld en het is derhalve ook onvernietigbaar. Ook het vuur der verlorenen is alzoo onvernietigbaar, en het duidt aan eene eeuwige, einderó
r}T0i^CiO^évov
xa Snx^óla
Kal
roig
;
looze straf.
Vs. 46.
Met het
tivq aimviov
wordt nog verbonden eene
eene tuchtiging, pijn; tevens vinden 12
2
:
met
^o^ri
Openb. 14
:
yiólaaig
alwvwg
d.
i.
-hier dezelfde parallel als in Daniël
alaviog.
Hier wordt gesproken van datzelfde nig aUóviov en gezegd,
11.
dat het heeft een
(=
we
xktu^o's,
maar
die niet opgaat ter vernietiging,
Dit WOrdt nader verklaard door
xóZafft?) s'g alóvccg atcóvcov.
:
tov ^aacxviofiov
ov-n ^'xovaiv
avanavaLv
wnrog; dat duidt op een immer voortdurenden §aoavLa[ióg. Openb. 20 10. AVeer hetzelfde begrip geen vernietiging, maar ^acaviafióg, die voortduurt sig «t'cöviïs tav alcóvcov, eene uitdrukking, welke het absoluut TjfiéQdg
Kal
:
:
grenzenlooze te kennen geeft. Al is dus inderdaad met het begrip „eeuwig" niet te vorderen, zoo geven toch andere plaatsen hier volkomen
licht.
„Maar, zoo wordt in de tweede plaats beweerd, de
eene
ccTto-natKazaaLg .rdvTCDv
;
zegt toch:
zie.
Ik
.Schrift
maak
alle
Hij is eene verzoening voor de zonde der heele wereld.
zullen
derhalve
nog wel
allen,
die
buiten
Christus
spreekt toch van
dingen nieuw; en:
Per
van rekening
slot
sterven,
tot bekeering
worden gebracht." Dit is dus eigenlijk weer ivat anders. Er wordt niet gezegd de verlorenen worden vernietigd; maar: zij komen nog wel terecht. Beide voorstellingen hebben evenwel dit gemeen, dat zij niet kunnen aannemen, dat er eeuwig tegen God een tegenstand zou kunnen bestaan. Dit is monisme van philosophischen oorsprong. Vooral in Engeland is het een zeer gewone vraag: Hoe kan dit of dat l)estaan met de barmhartigheid Gods ? :
Als er met betrekking tot eenige zaak in de Heilige Schrift
tivee
reeksen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's