Locus de Consummatione Saeculi - pagina 58
College-dictaat van een der studenten
56
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). paradijs met den hemel identificeert, gezondigd, in het paradijs zouden hadden stelt, dat de geheele anthropologie en de daarmede vernietigt zijn; doch gebleven beteekenis van de schepping. Ook staat het paradijs niet gelijk met het nieuwe Jeruzalem, dat uit den hemel zal neerdalen, v^aarvan de Apocalyps spreekt, ook al heeft het daarmede vele trekken gemeen. Immers het paradijs heeft wel weelde van mineralen enz., maar in het nieuwe Jeruzalem ligt het goud niet meer in de mijn, doch het is gebouwd met gouden straten en paarlen poorten en fondamenten van allerlei kostelijk gesteente; daar is derhalve al dat heerlijke gebruikt. Het paradijs is dus niet de hemel. Men kan ook onmogelijk aannemen, dat Christus na zijn dood eerst naar den hemel zou zijn gegaan, toen er uit vertrokken is om op te staan, en er later weer is heengegaan. Er ligt aan Jezus' zeggen aan het kruis eene andere voorstelling ten grondslag en wel deze dat Christus na zijn sterven met zijn psychisch leven ingetreden is in die sfeer, waarvan in Luk. 16 onder de benaming
zouden
zijn
Wie derhalve
ingegaan.
Adam
en Eva, zoo
zij
liet
niet
:
KÓlnos "A^Quafi
sprake
is;
maar
dat Hij, als
Abrahams meerdere, die sfeer veris met dat tusschen
hoogt, zoodat er een verschil ontstond, dat te vergelijken
onzen tegenwoordigen staat op aarde en den paradijstoestand, die achter ons Henochf Elia, Mozes. In onze Statenvertaling
daarna zuü
G-ij
zijn
we gewoon
Ps. 73
mij in heerlijkheid opnemen."
Hebreeuwsch, want H^^ beteekent
:
24 aldus te lezen:
Dat staat evenwel niet
„rapere",
ergens
ligt.
„en
in het
heen l^rengen, leiden
zonder dat er bijgevoegd wordt waarheen; opnemen geeft de voorstelling van „in den
hemel opnemen".
Van Henoch wordt
in
G-en.
5
hetzelfde
woord
gel^ruikt,
eene betere vertaling „God
nam hem
Dat ware ook van Ps. 73
24 eene betere vertaling geweest.
Van
Elia
in vurige
En van
lezen
we
:
daarentegen,
weg", zonder dat dat
hij
in
doch daar staat „quorsum",
er bij staat
een onweder ten hemel voer
wagenen met vurige paarden.
hij stierf en dat zijn lijk niet is gevonden tot op dezen Judas vermeld, dat satan met Michaël streed over zijn lichaam. Met Elia en Mozes is dus iets exceptioneels geschied. Op Thabor wordt dan ook niet Henoch, maar worden deze beiden Elia en Mozes gezien. Daaruit blijkt nog meer het exceptioneel karakter van hun beider dood. Intusschen volgt
dag,
Mozes, dat
terwijl
geschied, nooit een regel mag worden den hemel zouden zijn. Integendeel zou anders er eer uit volgen, dat de andere geloovigen niet in den hemel waren ware het geen exceptie.
juist hieruit, dat er uit
wat met hen
is
afgeleid, alsof b. v. alle geloovigen in
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's