Locus de Consummatione Saeculi - pagina 775
College-dictaat van een der studenten
443 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
nen en eeren met een
eere, die in de eerste plaats bestaan
moet
in uitwen-
bovenal daarin moet uitkoworden in zake het genomen Overheid maatregelen men, dat er door de huisgezin, school, huwelijk of in zake alles wat de consciëntie raakt en dat op geestelijk terrein de Overheid verplicht is den goeden raad en het advies dige
der
en
bejegening-,
Kerk
in te
die,
waar
dit liet
geval
is,
uit den aard der zaak aan de Overheid van het advies te maken, als zij naar haar
winnen, waarbij het
zelf blijft overgelaten, zulk gebruik
meent te moeten doen. Op tweeërlei wijze komt dus hier \\Qt puhllekr echtelijk karakter van
beste weten
de kerk
uit.
Over dit publiekrechtelijk karakter van de kerk is veel gesproken. De tegenwoordige publieke opinie verwerpt dit denkbeeld. In het collegiale stelsel toch is de kerk eene particuliere vereeniging. Eerst wanneer men de kerk als een goddelijk instituut beschouwt, vloeit eo ipso en iure divino daaruit haar publiekrechtelijk karakter voort.
Dit \^.
2.
publiekrechtelijk karakter der kerk komt uit De kerk moet van de Overheid een eigen bestaansvorm De Overheid moet de kerk officieel consulteeren over
religie en de geestelijke
VIII.
Ten
begonnen
slotte
in tioeeërlei.
erlangen. alle zaken,
die de
belangen van het volk raken.
rest ons
nog de vraag, waarmede we
in het begin der §
zijn, n.l.
Als het nu tot eene botsing komt? Hoe dan? Het is de vraag naar de oorzaak van al de moeielijkheden en verwikkelingen, waartoe de verhouding van kerk en staat aanleiding gegeven heeft. Er zijn twee sferen. Overheid en Kerk, die elk hare macht over de haar gestelde grenzen willen uitbreiden. Daaruit wordt eene worsteling geboren en aamvezig om recht te spreken. Vraag: Hoe moet die worsteling beslist? Het antwoord luidt, dat de Overheid als architectonische en dwingende macht altoos begint met aan het langste eind te trekken, omdat zij steeds in die worsteling het hoogste woord spreekt en aan haar woord door uitwendig geweld klem en kracht bijzet, terwijl de kerk niet anders raag doen gelden dan protest en het duldende lijden. Komt de Overheid met dwong en zet zij er is geen hoogere rnacht
met geweld haar ivil door, dan, blijft voor de kerk niets anders over dan te protesteeren met het ivoord en geestelijke kracht te openbaren in gedurige lijdzaamheid. In staten en landen, waar in den strengsten zin een autoritaire monarchie bestaat zal dat natuurlijk telkens op botsing moeten uitloopen,
omdat in den Overheid haren wil doorzet en de kerk vervolgd wordt, totdat de vervolging zoo hoog loopt, dat het den vorst zijn troon kost, zooals dan ook met Philips II van Spanje geschied is. aard
der
zaak
de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's