Locus de Consummatione Saeculi - pagina 725
College-dictaat van een der studenten
393 *
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
kan
fjenoeind ivonlen.
war en ze wisten T/iaiis
III.
re
Ze gevoelden dus, dat het niet klopte, ze raakten inde komen. we nagaan, waarop onze Gereformeerden deze
er niet uit te
zullen
deneer ing gegrond hebben. Vier redenen zijn er aangevoerd: 1".
E
mandato
dlvino.
2^.
E
tltalis in
sacra scrlptara, magistratib as concessls.
3".
E ralionlbus. Ex exempUs.
i'^.
We
A.
hun e
beginnen met de opmerking,
dat,
voor zooverre de Gereformeerden
(immers ze doen het ook geen enkele uitspraak aanvoeren uit het Nieuwe Testament, hunne uitspraken ontleend zijn aan het Oude Testament; en wel,
gevoelen
op
de
Heilige
Schrift
gronden,
rationibus), ze
maar
dat al
in
engeren zin genomen,
zij
zich beroepen, ontleend
van
zijn al hun lüoorden van de Heilige Sclwlfl, ivaarop aan dat deel van het Oude Testament, waarin het volk
Is)'aël optreedt.
a.
Deut. 17
vs.
18-20.
Er wordt gesproken van een' koning, die over Israël zou regeeren. Uit deze woorden argumenteerden de Gereformeerden als volgt: Hier wordt van den koning gezegd, dat hij verplicht is het boek der wet, de iTlin, ter hand te nemen, in
die
torah
thuis
te
zijn,
en te zorgen, dat
liij
hare geboden bewaart. De
torah nu sluit niet alleen persoonlijke, private en kerkelijke plichten
God in engeren zin, leven betrekking hebben, dus ook de zoogenaamde eeiste ook
de
verplichtingen
volgt dan,
tegenover
in,
maar
die op het religieuse tafel
der wet. Daaruit
dat aan den koning de verplicliting opgelegd wordt
om
de eerste
handhaven. Moet nu de magistraat in 't algemeen de eerste tafel handhaven, dan moet hij toezien, dat er geen andere goden voor Gods aangezicht bestaan, dat er geen beeldendienst in het land besta, dat de Naam des Heeren niet worde gelasterd en dat de Sabbath gehouden worde. Dan ligt het in den aard der zaak, dat aan de Overheid een recht van inmenging in kerkelijke aangelegenheden moet worden toegekend. Aan de afgoderij van Rome om de hostie, een stuk brood, te aanbidden en aan den beeldendienst in de kerk moest de Overheid daarom iji die dagen een einde maken. Dat deze redencering zivak is, is bij het lezen der verzen in het oog gesprongen. Wat toch staat hier? Dat de koning de torah moet lezen. AVij zouden zeggen, dat men eiken dag in den Bijbel moet lezen. Zegt men: de burgemeester van Amsterdam moet eiken dag in den Bijbel lezen, dan is dit volkomen gemeend, maar daarmede is nog niet gezegd, dat hij de eerste tafel van de wet moet handhaven. Was dit waar, dan zou hij niet alleen de
tafel
te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's