GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 17

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 leste

alle

houdt

onderscheid tusschen den Ceder en den Hysop opbestaan

te

Maar

55).

het wijsgeerig Pantheïsme,

bij

en

thesis

alle

de

anti-thesis

van

bekoring

het

der

ja,

en door

versmelt,

sy^ithesis

denkbeeld

het

ongelijk scheen, als gelijk%oox\A^,

dit

principieel en stelselmatig

dat

de

in

ontwaart ge

sterkst

u

identiteit,

wat

al

ten slotte als &e.ns,wezend,

verklaart 56).

komt daar vandaan, dat deze wijsbegeerte werkelijk bestaat, maar met

Dit

zich niet

bezighoudt met wat

het

beeld,

dat ze van dit bestaande in den spiegel van haar denken opof juister

ving,

den

hiertoe

nog,

stelling te proclameeren, dat het

bestaande ons ontsnapt, en dat althans de vorm en

wezenlijk

afmeting van het waargenomene

kwam

Reeds Kant gaf

zelve formeerde.

zich

door de

stoot,

uit

ons zelven komt

57).

Daarop

Fichte, die beter vond, met wat ons toch ontsnapt dan

ook maar

rekenen,

te

niet

hield, dat

en staande

wat beeld

scheen, door ons zelf ingebeeld, en alzoo het eenige werkelijke

Tot

is 58).

eindelijk

Hegel

door

al

wat aanzijn had

de

in

puur logische formule wierd omgezet, en na de vernietiging van de zaak^ en het beeld der zaak, alleen het deiikh^€[A

Zoo verplaatst ons deze

van overbleef. consequenter

trokken

uit

de

afé-w/èwereld

;

reëele

en

levende

daarin

philosophie

wereld,

heeft

ze

naar

onderscheidingen en tegenstellingen van het leven

heb

toch

ik

niet

langer

maar met studiekoppen, die crayon-portretten

ik

dan

En

afge-

met de

vrij spel.

met de levende personen

die ik zelf ontwierp.

kan

een

natuurlijk

er-

steeds

Dan

te doen,

natuurlijk

op

allerlei rimpels en lijnen ver-

flauwen en wegtooveren, die er op het levende gelaat nimmer

meer uitgaan. Schept zoo

het

Pantheïsme

zich

de

mogelijkheid,

om

aan

de klem der reëel bestaande onderscheidingen te ontkomen, de

een

denkwet steeds

zelve

dwingt

kwistiger

haar

om van

gebruik te maken.

die

mogelijkheid

Uw

denken toch

ge waarneemt, in vaste orde saam te voegen. Uit zijn aard dringt het denken naar systeem 59). Wie denkt, zoekt in het bijzondere het algemeene, om uit de wet

noopt

u,

de verschijnselen die

van het algemeene het bijzondere te verklaren. Alle dualisme

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's