GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 316

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 316

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

318

XXXI. HOOFDSTUK X.

ZOND.

die in beginsel tegen de kerkelijke discipline inging, en als Erastiaansche

groep, naar den sinds lang overleden hoogleeraar van Heidelberg,

genoemd

werd.

men nu

Vraagt zoo

kan men de

Calvijn

Vrije

kwam, dan

Erastus tegen dat van Calvijn overstelde,

vv^elk stelsel

kortelijk zeggen, dat Erastus de Staatskerk verdedigde en kerk,

zoodat eigenlijk

Erastus niet aan het woord-

in

het oude Zwinglianisme. Zwingii had namelijk de groote fout

maken tusschen

begaan, van geen behoorlijk onderscheid te

op

Gods

die

werkt

al

in de kerk.

Volgent de Heilige Schrift

onderscheiden. God Drieëenig

het

landen gelegd heeft

die

zijn

zijn autoriteit

en macht op de regee-

maar naast deze

ringen

dezer

gen

een geheel afzonderlijk regiment door God over

is

twee geheel en

de Koning over alle koningen, die voor

is

van landen en volken

bestuur

de wijze waar-

den burgerstaat gelden moet, en de wijze waarop

in

autoriteit

;

burgerlijke regeerinzijn

kerk besteld,

en dit regiment heeft Hij niet aan de koningen der aarde gegeven, maar

aan zijnen Zoon Jezus Christus, lijk

in zijn

hoedanigheid van Middelaar. Ge-

de vorsten der aarde regeeren in den burgerstaat en daarin ge-

dus

zoo

zag uitoefenen,

ook regeert Christus in

kerk alleen en absolutelijk het hooge gezag de

kerk een eigen souvereiniteit

draagt.

Zoo

zijn

is

gezag geldt. In de huishouding van den Staat de gratie Gods regeert, en in de huis-

bij

houding der Kerk het gezag van Christus, Koning.

Diensvolgens

geen Souverein gezag over tus,

aan de souvereiniteit

en een geheel ander karakter

Kerk en Staat twee huishoudingen, waarin tweeërlei

onderscheiden

het gezag van een Gebieder die

gezalfden

Hieruit volgt dus dat in

geldt, die in niets

van koningen der aarde onderworpen

scherpelijk

kerk en oefent in die

zijn

uit.

en die Souvei-ein

is

dus

als

de

den voor kerk

vrij

die

kerk van God

en heeft op aarde

zich. Zij heeft slechts één souverein,

woont

niet op aarde maar in den hemel.

men, of deze twee levenssferen,

die

van de Kerk en van den

geen enkel punt van aanraking hebben en alzoo

los naast

den Chris-

En vraagt Staat,

dan

elkander staan,

dan moet geantwoord, dat ze zulk een punt van vereeniging zeer zeker hierin bezitten, dat de oorspronkelijke souvereiniteit die èn voor den Staat

èn voor de Kerk geldt, de ééne almachtige Souvereiniteit van den Drieeenigen God

is.

Zijns

is

de Staat, en zijns

tusschen beide regimenten

God

zijn

autoriteit

autoriteit over zijn

is

de Kerk, en het onderscheid

ontstaat slechts hierdoor, dat de Heere onze

over den kerk. God

Staat op een ander gelegd heeft, dan zijn zelf is het alzoo, die in zijn ééne goddelijk

regiment deze twee sferen onderscheiden heeft, door de sfeer van den Staat te onderwerpen aan de vorsten der aarde, en de sfeer van' de Kerk

aan zijnen gezalfden Koning

in

de

hemelen. Hieruit volgt dus dat de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 316

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's