E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 474
Derde deel
476
Immers
Paradijs. uit
XXXIVa. hoofdstuk
ZOND.
dit
summier,
is
summier
Eiet een
geboden gedistilleerd was. Neen,
Tien
de
en logisch
nisch
uit
wat God
opspruit; en
summier
dit
is
veeleer de
in de Tien
orga-
geboden doet,
is
anders, dan verfoeien, vervloeken en verbieden geheel die onheilige
niet
met deze primordiale zedewet, de kiem der zonde was opge-
zedelijke ontwikkeling, die, geheel in strijd
en
in dien zin, alsof het
waar geheel de zede wet
wortel, de zaadkorrel, of wilt ge de kiem, -*7
IY.
haar tegenbeeld en caricatuur,
als
uit
schoten.
VIERDE HOOFDSTUK. "Want
tot
de wet was de zonde in de wereld; maar
de zonde wordt niet toegerekend,
als er
geen wet
Rom.
Om
tot
Wet
een juist oordeel over de
5: 13.
is.
.
des Heeren te geraken, zult ge
wel doen, zoo ge Vraag 4 en Vraag 92 van den Catechismus met elkaar vergelijkt en in juist verband zet.
Niet
toch
eerst
Heeren
ingesteld,
het heette:
vragen
is
Vraag 4
Wat
maar
Vraag 92 wordt een onderzoek naar de Wet des ditzelfde
eischt de
was ook reeds
in zooverre uiteenloopend, dat
niet ep het
terwijl
in
Vraag 4 geschied toen ;
Wet Gods van ons? En het antwoord op beide
niet naar de Tien geboden,
wordt verwezen; heid
in
omgekeerd
bij
de kemiisse onzer ellende in
maar naar
in
Vraag 92
de hoofdsomme der bij
de
summier wordt gezinspeeld maar ons
leer'
Wet
der dankbaar-
letterlijk
de Tien
geboden worden voorgehouden.
Op ^
zich
zelf zoudt
zeggen, voor
ge
dit
omgekeerd verwacht hebben. Ge zoudt zoo
de kennisse mijner ellende
is
het veel dienstiger, dat ik
bij
mij zelven bepaald word als in den grond een afgodendienaar, doodslager,
enz;
echtbreker, dief
terwijl
het
bij
de kennisse der dankbaarheid veel
verheffender schijnt u op het summier te wijzen en Gods kind op te wek-
ken
tot
liefde
voor God en
zijn naaste.
En
toch heeft onze Heidelberg-
sche Catechismus zeer opzettelijk de omgekeerde orde gekozen. Dit weten
we
daaruit, dat Luther, die door zijn
/voorbeeld
gaf,
Catechismus voor
eerst de Tien geboden, en
alle
volgende het
daarna de Twaalf artikelen be-
handelde; en dat Ursinus en Olevianus door hierin van Luthers voorbeeld af te wijken, dus
met opzet handelden. En bovendien weet men, dat juist
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's