GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 346

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 346

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

334

delaar en de zijnen, en met

HOOFDSTUK

XII.

name

IX.

Calvijn heeft zich steeds uitgeput in

rijkdom en kracht van taal, om toch vooral de onmisbaarheid van deze mystieke unie met den Middelaar aan 's Heeren volk op het hart te binden.

Tusschen voonverpelijk en onderweYpe\\\k Christendom ontstaat in onze gemeenten vaak strijd, en hoeveel schaduw er ook op het onrferwerpelijk Christendom ruste, toch heeft het de hooge roeping om de i'oorwerpelijke prediking tegen versteening en verdooving te bewaren, zoodra deze haar eigen licht uitblaast, door deze mystieke unie met den Christus te verzuimen.

Ongetwijfeld heeft de voorwerpelijke prediking de waarheid aan haar zijde; want niet het zielsleven van den prediker, maar de Christus moet gepredikt.

Maar nimmer worde

zich zelve ontzielt en tegen de

vergeten, dat de voorwerpelijke prediking

beweging des Geestes aanstoot, zoo ze de

van den Middelaar hebben, d. i. de mystieke unie met den Christus, uit het oog verliest. Christus is ons Hoofd, de kerk zijn Lichaam en wij zijn Leden. Dat is de mystieke unie die niet in de belijdenis, noch in de voorwerpelijke Schrift ligt, en waar telkens en gedurig op moet gewezen en aangedrongen. Zonder die mystieke unie met den Middelaar is er geen Lichaam, zalving, die de verlosten

zijn

wij

geen Leden;

is

de Middelaar ons Hoofd

niet;

en

is

het Chris-

tendom weg. Niet de „belijdenis" als geklank der lippen, maar die zalving des Middelaars, en de eerst daaruit gevloeide echte belijdenis,

en zoo komen we

afschaduwing

bij

Gods volk

naam

het wezenlijke,

terug.

van God verordineerd en gezalfd tot en dies moeten ook wij profeten zijn, doordien we zijn

Christus, zegt de Catechismus,

onzen Profeet,

is

vanzelf op de drie ambten van den Middelaar en hun

belijden.

is

van God verordineerd en gezalfd tot onzen Hoogepriester, en dies moeten ook wij priesters zijn, doordien we ons zelven tot een Christus

is

levend dankoffer

hem

offeren.

van God verordineerd en gezalfd tot onzen en dies moet ook gij koning zijn, om in dit leven tegen de Koning, zonde en den Duivel te strijden en hiernamaals in eeuwigheid met Hem

En zoo

ook,

Christus

is

over alle schepselen te heerschen. Zoo ziet ge de schoone harmonie. Christus Profeet, Priester en Koning, en wij, als zijner zalving deelachtig, profeten, priesters en koningen

onder Hem.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 346

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's