GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 424

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 424

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XXXIII. HOOFDSTUK V.

426

Gemakshalve aangeteekend, IV:

Mare.

IX:

12,

het woord

Luc.

I:

16, 17;

XI: 21; XIV: 15;

35;

16; 1 Thess. I: 9; Jac.

dus

voor dengeen

hierbij

zij

dat

twintigmalen;

19,

geen Grieksch verstaat

voorkomt

XXII:

32, Joh. XII: 40;

19;

XXVI:

18, 20;

20;

1

Petr. II: 25

XXVIII: en Hand.

Hand.

III: 19;

27; 2Cor. III:

XV:

samen

3;

van het Xieuwe

in alle overige (39) plaatsen

terwijl

bij

in Matth. XIII: 15;

Luc.

XV:

V:

die

epistrophee

Testament het woord metcmoia wordt gebezigd. Vraagt men nu, waaruit het te verklaren

dat onze Stateno verzetters dit keurig verschil hebben

is,

men

laten glippen, dan antwoordt

van het stuk der bekeering niet zoo

deelen

Grieksch

't zij

door het ééne, hetzij

ring bedoeld

is.

bij

:

d.

i.

bekeering in

uw zin en gedachten

verstaan, dat de bekeering van den ivü hieruit

bij

d.

bekeering van den

i.

ivü,

dan

ondersteld de bekeering van den zin die er achter

hierbij

is

ligt.

En

nu veiligheidshalve eenvoudig overal het ééne woord bekeering

ze

was

den,

zeer stellig ook

als

met uitzondering van Hand. III 19. telkens door het andere woord de yoZZe daad der bekee-

en staat er epistrophee

volge;

woorden oplevert

juiste

dat,

Staat er metanoia,

altoos onder

is er

altoos

.

En ook

het

dan

het best, dat onze taal voordezetwee

om Arminiaansch

dat

bezig-

en Sociniaansch misverstand

ontgaan. Hadden ze toch metanoia door zinsverandering vertaald, dan

te

ware hierdoor voet gegeven aan de dwaling,

alsof de bekeering ook

den onwedergeborene kon plaats grijpen, alleen zoo

hij

maar

tot

bij

andere

gedachten kwam.

Uw

bezit,

uw

zijn

en

zin

wezen

uw ivil zijn om zichzelven

toezen zelf

maar ons wezen de

eerst

doordien

en

die

uw

worden en

zich te uiten,

uw ze

vermogens,

heeft de zonde niet enkel die

aangegrepen. Vandaar dat, zult ge gered worden,

wezen moet aangetast, en

de wedergeboorte,

God u van dood levend maakt. Maar nu moet

voorts ook die zin

ivil

gelet.

uw

Nu

te

dit in

tot een tegenovergestelde uiting gebracht

Doch

juist

onderscheidenlijk

beide

van

zelf

zonde in

de bekeering. "^en

niet.

die

maar

wel de twee machtige instrumenten

bewust

Uw

zin

en

dit geschiedt in

omdat de bekeering onderscheidenlijk met uw

met uw

ivil

te

maken

heeft,

moet dan ook op

moet anders worden door de metcmoia

bewustzijn; en

uw

wil

zin die

of omzetting

moet anders gaan werken door de

epis^ro-

phee of omzetting van de richting waarin ge u beweegt. Feitelijk krijgen

we dus

vier

stukken ter overweging. Er

wat God werkt en op wat de onderscheidenlijk

den

wil.

besproken

de

tvedergeborene werkt, en

is te

bij

letten op

beide dient

werking op den zin en de werking op

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 424

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's