GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 483

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 483

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

HOOFDSTUK

XVII.

471

I.

geloof aan zijn Verrijzenis meer. Zooals de hoogleeraar Scholten het nog

„De Opstanding was wel een

leeraarde?

geloof zonder beteekenis !" zoo

ijl

feit,

maar voor ons

persoonlijk

en hol stond de gedachtenis van Jezus'

men wilde wel aannemen, dat Jezus dood opgestaan was. Men hoopte immers zelf nog op een leven na den dood. Zoo moest men dus zelf weer opstaan, en waarom zou Jezus dan niet uit het graf zijn gekomen? Het scheen dus wel waar te zijn. Wat belang had men er dan bij om het te loochenen ? Bovendien het klonk zoo schoon, dat triomflied voor Immanuël bij zijn Verrijzenis Er kon zoo bezielende poëzie aan ontleend. En dan, het deerde u immers niet, het deed u niets of ge het al geloofdet. En toen nu door een stelselmatig verzwakken van de Christelijke belijdenis en een stelselmatig ontzenuwen van de prediking des Woords, het arme publiek geheel in de armen van het Remonstrantisme en het Supranaturalisme was teruggeworpen, en feitelijk alle band met Christus als ons heerlijk Hoofd was losgerafeld, en dientengevolge ook het geloof Verrijzenis in duizend harten, o, Ja,

korter of later na zijn

!

in

een opgestanen Heiland allengs geheel uitgehold en ondermijnd was,

was

toen ja

het beschaafde en verlichte publiek geheel rijp

ook met den vorm

moed kon

te

luide

bijvallen

ten leste

te

roepen: Ik geloof niet meer aan, en het

!

intentie aangewend, om tegen van Jezus' Opstanding te verdedigen, kan mislukt beschouwd. Heel deze apologetiek was tijd en moeite

poging, toen door

deze loochening de geheel als

om

breken; en zoo behoefde er slechts één den over-

of aanstonds moest heel de schare der twijfelzieken en

hem

ongeloovigen

De

om

hebben,

niet anders,

te

mannen van goede

realiteit

verspild.

En de uitkomst

gebleken

om

heeft bewezen, dat de loochening onmachtig

het geloof aan de Verrijzenis van Jezus ook

maar

te

is

schokken

in kringen, waar men voor Hem met een: Mijn Heere en mijn God! op de knieën viel; maar ook omgekeerd dat de apologetiek volstrekt onmachtig bleek om ook maar bij een enkele, die niet in de Godheid des Heeren geloofde, het geloof aan zijn Opstanding te doen herleven.

Hieruit blijkt dus,

Opstanding

te

dat de goede manier

om

het

geloof

aan

Jezus'

herstellen, volstrekt niet bestaat in een geleerden strijd of

een geleerd betoog over de beste wijze

om

de Evangelische verhalen over

maar dat de eenig afdoende wijze om den jubel op ons Paaschfeest niet te laten verstoren, gezocht moet worden in een terugbrengen van ons geslacht tot de belijdenis van Jezus' Godheid de Opstanding toe

te lichten;

en van de verzoenende kracht die er Al de noeste

vlijt

voor scheurpapier

te

der apologeten

koop; terwijl

is

in

zijn

bloed.

dan ook op niets uitgeloopen en is omgekeerd die eenvoudige lieden, die is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 483

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's