GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 535

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 535

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIV&. HOOFDSTUK

ZOND.

weinig weegt,

dan ook wel een bewijs, hoe onvroom en ongodsdienstig

is

geheel onze toestand geworden

bod de hoofdzuil, waar

alle

is.

Voor onze vaderen was

op rustten. Juist als ze aan

toekwamen, waren onze vaderen

hun

in

den naam mint, en wat bezieling ontleent

naam

die

al

aan het SoU Deo

gloria,

In

schreden. der

dit eerste G-ebod

hier

was oorzaak

wat den Gereformeer-

gehoorzaamheid aan

dit eerste

uitnemendheid

bij

plicht, dien dit eerste

Gebod hadden ze het werk

dit

te gehoor-

Gebod hun oplegde. Geen menschen-

woord, maar alleen Gods Woord als hoogste gezag

waarmee

te zijn.

tot de reformatie voortge-

Reformatie tot stand gebracht. Gode meer dan menschen

zamen, was de

te eeren,

tot in het

werk der

m

die

onze vaderen onverbiddelijk pal heeft doen staan, en op de Synode

is

van Dordrecht onze geloofshelden bekwaamd

werk der genade Gode zielen alle vergoding

heeft,

om

althans in het

alleen de eere te geven, en uit de redding onzer

van den vrijen wil

Ook het Pelagianisme toch

niets

is

bannen.

uit te

dan het

stellen in

een scheppende, zelfstandige, onafhankelijke oorzaak. In zal een vrije wil zijn; een vrije wil, die op elk

den mensch van u, in ieder

gegeven oogenblik,

onzer

al

naar

zus of zoo het rad des levens kan doen kenteren

gelust,

en door die keuze van

uw

vrijen wil het lot

in

handen

heeft. Is dit

het dit niet?

Uw

God

ken en van staten bestuurt naar

uw

dan van dien wil een wezenlijke afgod is

voor

uw

besef, die vrije,

onaf han-

door niets gebonden, het lot van vol-

kelijke en almachtige Oorzaak, die,

zijn welgevallen.

Maar met

uw

vrijen

wil vrij te maken, bindt ge God.

Om

onafhankelijk te maken, maakt ge God afhankelijk van wat

uw

wil

keert ge

uw

wil

dit juist

om.

'

van staten en van volken^

de grootste wereldgebeurtenissen, en voor eeuwig de toekomst van

is

"^

het de drang van dit eerste Gebod geweest,

genadewerk indraagt,

ziel

^

zaligheid poogt door te

het

maken, of

^,.-'

was de band

dringen, en door het oprichten van den Vrijen Wil een nieuwen afgod

eigen

s^.,^ '

Gebod hen bond. En toen onze vaderen bespeurden,

eerste

hoe de zonde der afgoderij

gelang het u

^

dan met wel het eerste Gebod

Gebod waren de vaderen

dit

Ge-^

dit eerste

tegenstaat, dat de Gereformeerde zijn

den indruk maken van het Gereformeerde Gebod kracht van

En

kracht.

voor. Is toch kenmerkend onderscheid tusschen

Uit

537

V.

Om uw

maar uw vrije wil beheerscht de wereldgebeurtenissen. lot is niet in de hand van dat Eeuwige Wezen, maar in uw hand. eeuwige zaligheid zelfs hangt niet van God, maar van uw vrijen wil

>

wil kiest. Niet God,

Uw Uw af.

en

En

het eind

systematisch

is,

dat ge, in

uw

naam nog van

feitelijk

Vrijen Wil tot een afgod boven den levenden

hebt verheven, en ter wille van

God hebt verdonkerd.

een God gewagende,

uw

eigen majesteit, de majesteit van

God

uw

>

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 535

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's