E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 398
Derde deel
HOOFDSTUK
ZOND. XXXIII.
400
den Doop tot stand kwam, en alsof
I.
het opgroeien van den aldus ge-
bij
vorderen ware dan Boete en Geloof.
doopte in
hoofdzaak niet anders
Wat was
toch natuurlijker, dan dat de toenmalige geloovigen, aan dien
te
leervorm eenmaal gewend, er onwillekeurig in bleven voortleven, en aanvankelijk
een poging waagden,
slechts
een meer Schriftuurlijken plooi zoo
terdaad, ^ matici,
bij
zooals
Luther als
Trelcatius,
bij
te
om
geven.
aan deze Boete en
En zoo
vindt
Calvijn, en evenzeer
bij
onze oudste dog-
bij
maar
al
wat hierop betrekking
nog altoos onder het oude hoofd: Boete en Geloof
ziet
te
doen
zijn,
om
den inhoud der leer
de oude wijze van voorstelling nog blijken, dat
paste.
En
bij.
te zuiveren,
heeft,
saamgebracht. Het
kon niet anders of het moest onzen vaderen in de eerste
om
zijn er Gere-
wie ge het stuk van wedergeboorte en bekee-
ring ganschelijk niet behandeld vindt,
r
met-
nog altoos een sterker of zwakker nawerking
en navolging van deze verwarde manier van spreken. Zelfs formeerde godgeleerden,
Geloof
dit
men dan ook
tijden er vooral
ook
hielden ze
al
Eerst van lieverlede kon dan later
den beteren inhoud deze oude voorstelling niet wel meer
bij
zoo eerst kon de dag geboren worden, waarop
men
ook in de
wijze van voorstelling allengs andere paden zou kiezen.
en Geloof waren oorspronkelijk zóó bedoeld, dat
Boete
werd de
^ verstaan
hetzelfde beduidde als
verbrijzeld hart,
en
helzen,
onder Boete
dan ongeveer
wat de Catechismus noemt het afsterven van den
ouden mensch; en dat het
lo.
principieele verbrijzeling des harten, die
2o.
onder Geloof verstaan werd, die werking van
waardoor het er toe komt,
om
den Christus
te
om-
dus ongeveer: de opstanding van den nieuwen mensch. Zoo
verstaan viel er dus voor deze wijze van voorstelling wel iets te zeggen,
want metterdaad, wie oprecht berouw gekomen,
loof is
die is
heeft gehad en tot een oprecht ge-
wedergeboren en
heeft zich bekeerd.
Roomsche kerk hadden deze begrippen van Boete en Geloof aanmerkelijke wijziging ondergaan. Doordien verviel,
om
alle
gemeenschap van de
tot stand te laten
ziel
Rome
met God
in de
Geloof allengs
in kerkelijken zin
in de
allengs een
in de principieele fout
middellijk door de kerk
komen, en diensvolgens de wedergeboorte
boren worden
Maar
tot een „ge-
kerk" verzwakt had, moest ook het Berouw en het
worden opgevat. Wel ging
dit niet op-
eens, en duurde het lange jaren, eer beide begrippen geheel verkerkelijkt - waren,
maar althans
tot stand
in
Luthers dagen was deze verkerkelijking volkomen
gekomen, en was het Berouw de 5oe^e of de kerkelijke
geworden, en alzoo in de Biecht opgegaan
;
Pemi^ew^ie
terwijl het Geloof op gehoor-
/zaaraheid aan de kerk neerkwam, een gelooven niet in God en in zijnen Christus, in
de
maar
kerk
in haar. Natuurlijk niet alsof ze bedoelden, dat het geloof
voor het geloof in God en zijnen Cliristus in de plaats zou
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's