E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 578
Derde deel
gestuit, zoo reikt toch de
terstond die
XXXVI. HOOFDSTUK
ZOND.
580
we
als
blijken,
inhoud van
dit
I.
derde Gebod veel verder. Dit zal
ons eerst rekenschap geven van de beteekenis,.
„Naam van Jehovah" en we daartoe de aandacht de
dit „ijdele," hier heeft.
dit „opheffen", deze
Het
vestigen
eerst
van Jehovah",
in
die
dit
uitdrukking „de
Naam
Gebod het hoofdmoment vormt. Eerst daarna,
kan onderzocht, wat de zondaar met dezen Naam
doet, zoo hij dien „op-
heft naar het ijdele".
Nu weet men
wat we
uit
de behandeling van den
bij
Naam Jezus o vel-
den zin en de beduidenis van den „naam" schreven, dat de naam in de Heilige Schrift volstrekt niet een bloote klank of een conventioneel woord
waarmee
beteekent,
A dam
aan
maar zag
men als namen
dieren
de
bij
afspraak
gaf,
verzon
iets of
hij
niet
iemand noemt. Toen
maar zekere klanken,
het wezen van elk dier aan, doorzag elks natuur, en naar
hij
hem maakte,
uitte hij een klank, die
voor zijn menschelijk besef dien indruk weergaf.
Eva ontving haar naam
den
zulk een dier op
indruk dien
niet als een preutsch naampje, gelijk thans de jonge meisjes er vaak op
vreemd en mooiklinkend naampje bekend te staan,. zelfs hoe coquetter hoe liever; maar omdat in dien naam Eva de moeder des levens zich uitsprak. En ook nadat Adam en Eva het Paradijs zijn
gesteld zijn onder een
uitgedreven,
blijft
deze
zin
en beteekenis van de naamgeving in stand.
Eva haar oudsten zoon den naam Kaïn geeft, „omdat ze een man van den Heere had verworven." Noach heet de Trooster, omdat hij ons „troosten zal van onzen arbeid en onze moeite." En komen we aan de Patriarchen, dan zien we de namen zelfs wisselen als iemands Zie
maar
het
stand
het
in
als
Koninkrijk Gods wisselt.
wordt Sarah, evenals deze
later
Jakob in
verder
namen
en
hooger
klimt, tot
Israël overgaat, terwijl
met een
beiden in Isaak, evenzoo
Abram wordt Abraham en
naam
dan tusschen
vol beduidenis, inligt.
we komen hoe hooger dan de eindelijk in den naam van den
Sarai
Hoe
beteekenis van al deze
Gezalfde Gods de volle
rijkdom en het wezen van den „naam" zich ontplooit. Ten slotte wordt de „Naam van den Christus," de „Naam van Jezus" zelfs een macht in het
midden der gemeente Gods. In dien Naam gaan de gebeden op voor dien Naam lijdt men voor dien Naam van Jezus geeft men zich in den dood. ;
;
En
als
eindelijk
Drieëenheid
is
door
Jezus
ontvouwd,
al
zal in
de rijkdom van het mysterie van Gods-
den
Naam van
Vader, Zoon en Heiligen
Geest heel Gods kerk gedoopt worden. Onze Verbondsnaam, waarin voor alle heilig werk het begin is, de voorzetting en de voleinding.
nu droeg de Heere onze God ook bij Israël een Verbondsnaam. Dien Naam had Hij zelf aan Mozes in den braambosch geopenbaard. Stond bij Abraham nog meer de naam van El Sjaddai d. i. God In dien
zin
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's