GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 166

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 166

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

154

Vandaar dat niet bespeurt,

met

zijn

God

God

zijn

dit slag lieden

dat te

men

HOOFDSTUK

VIII.

II.

gemeenlijk leeft als bestond er geen God;

eiken morgen en eiken avond en eiken

God gewaagt

doen heeft; en dan alleen van

toevlucht neemt, als er iets stuk

of in de

is

nood en dood, of als er een schipbreuk in het leven en bidt men ja, maar voorts leeft men buiten Hem om. Deze zonde is wat men noemt het Deïsme, gelijk

war dreigt,

die

middag

en tot dien liep;

en

in

dan roept

andere zonde

het Pantheïsme.

Zonde! Verzwakt dat woord

niet.

Niet den levenden God,

eigen uitdenksel in zijn plaats, te aanbidden, alleen

zoo

zelf in

den

we

hiervan

liefsten

En vraagt nu

diep

broeder

waar

overtuigd dit

zijn,

zondig kwaad

maar een

zelfs

de diepe zonde; en

bezitten

we den moed om

is

te bestrijden.

dan toch huizen, en zegt niet, dat nooit ontmoet hebt. Want de naam doet er niet toe, maar wat de zaak aangaat, kunt ge dit onheilig kwaad practisch tot diep in de Gereformeerde kringen vinden. Ieder die tien uren van den dag kan leven, zonder met zijn God te rekenen, is een practisch Deïst. Of sterker nog, er leeft geen mensch die niet lange dagen van zijn leven zulk een practisch Deïst geweest is. En het stelsel, de theorie er van vindt ge bij duizenden rechtschapen medeburgers, die vinden dat zelfs zwijgen over God regel moet wezen, en, dat alleen zoo er iets stuk is, God er bij mag gehaald worden. Op de manier van een chirurg of een arts is de ingebeelde god dezer deftige lieden. Zoolang ze gezond zijn en alles wél gaat, loopt het uurwerk wel vanzelf; maar als ze „erg ziek" worden, en vooral zoo de dokter zegt „dat er gevaar is", dan gaan zulke lieden bidden. Daarom moet van meet af dit kwaad, deze zonde in den wortel aangegrepen. Ge moet maar niet zeggen, dat zulke lieden hun god vergeten; neen, maar ge moet inzien en hun aantoonen, dat hun god, dien ze aanbidden, niet de levende God is, want dat zulk een schijngod, als waarmee ze ophebben, eenvoudig niet bestaat. En als ge dan diep in uw ziel den toorn hebt voelen opkomen tegen zulk een uitdenksel van een god die als een uurwerkmaker zou zijn; en ge hoort dan Paulus roepen: Gelijk ook uw poëten gezegd hebben: Gij zijt van Gods geslacht!" dan gaat er opeens een licht voor u op, en begrijpt ge, hoe ook heden ten dage dat dwepen met het Pantheïstisch vuurwerk de ziel der edeler lieden weer verleidt. gij

niet,

die Deïsten

zulk soort menschen van dien

naam nog

,,

Immers tegenover deze koude proza-burgers slag van lieden over, die er voor passen,

om

in

staat een

gansch ander

de dorre mechaniek van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's