GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 97

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 97

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

95 156) Volgens Hegel heeft de Staat een ziel; woont in den Staat een geest

dae

en

zelf.

geest

is

dan de

niet anders

in

den niensch zich bewust wordende God-

Vandaar de Staats-apotheose. Calvijn, en alle onze Gereformeerden,

157)

kennen geen Overheid dan

om

der zonde wil. Zie over de vraag, of dan buiten zonde geen behoefte ontstaan

aan zekere ordening van

zou

menschelijk samenleven, de Heraut van

het

16 October 1892, 1= bladzijde.

de

In

158)

en Volk:

instandhouding van deze drie grenzen:

tusschen

2.

God

en de Overheid;

het recht dat de Overheid instelt,

schuilt

de

tusschen Overheid

i".

Gods en

3^ tusschen het recht

veerkracht van het Calvinistisch

staatsrecht.

Bij

159)

Schleiermacher, en de meeste zijner geestverwanten, heerscht steeds

aristocratisch

dit

van

begrip

sVirtuosen"

op elk levensgebied.

Een aan de

kunst ontleende term, die voor de vrijheden en rechten van het volk als geheel

genomen,

uiterst

gevaarlijk

is,

te

Leiden vond deze Virtuosen-theorie maar

160)

Max

161)

Zoo Darnal op het

waar

par personne.

o.

Sous

uitriep:

hij

162)

Muller,

p.

1.

»Pax vobiscum",

zeer in

ingang.

al te zeer

242.

atheïstisch congres in

te Brussel

r8So

peu Dieu sera attaque par tout

Zie Schuler, o.

al te

en de Universiteitsprofessoren heeft geworpen.

de armen van het Jujikerthum

Ook

maar

Pruisen

en het Christelijk

1.

p.

gehouden, défendu

et

2.

den zin

hier in

Ie

monde

^i2,\\\it'iirenisehvredeliedcke%t.Vi.oxafa..

een zeer pantheïstisch woord. Orthodoxie toch is een concreet-historisch begrip, dat bepaald wordt naar den objectieven maatstaf der geldende Confessie. De voorvoeging OT(7^/6'r« daarentegen 163) Modern-orthodox

beduidt,

dat

men

zelf

is

evenals

van

die

)geistleiblich"

Confessie

maakt wat men meent

te

moeten

gelooven, en alzoo de woorden der Confessie opvat in subjectief-modernen 164) Jacobi

165)

nam

Herbart

breekt en

er,

zin.

het gevoel en geweten als bron van kennis aan.

heeft

dit

met Jacobi gemeen, dat ook

hij

het

Monisme

stouter dan Jacobi, het Monadisme voor in de plaats

ver-

stelt.

166) Lotze vindt zijn Dualisme door te onderscheiden tusschen die Welt der Wertheexi die Welt der Gestalten. Zie Mikrokosmos., Lpz. 1S84. I. p. 447^ en zijn Gnindzfigc der Psychologie^ Leipzig 1881, p. 27 en 87 v. v. Zie ook

VoN Hartenstein, Herbarfs

Lehrh.

ziir Psychologie.,

Hamb.

1887, p. 13V. v.

theologen wil167) Dit juist toont het onhoudbare van wat deze dualistische

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 97

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's