GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 227

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 227

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

, ,

Afd.

Hfst.

2.

§ 80.

III.

WERENFELS.

219

kweekschool, waar het meer op vorming van het hart, dan op verheldering van het bewustzijn werd aangelegd.

Toch zou men

zich vergissen

,

men daarom aan Werenfels

zoo

een

dieper theologisch besel wilde ontzeggen. Althans in een ander opstel,

over de vraag

„ Utrum habitus Theologiae

:

,

qui debet esse in Ministro

Ecclesiae, an qui debet esse in Doctore Academico plura requirat" ,

(Ibidem Vol.

„Non

video,

igitur

Scholastico

quam

sq.)

spreekt

quare

major

258

p.

II.

geheel anderen geest aldus:

hij in

a Ministro Ecclesiae,

quum

a Doctore

eruditio

requiratur

.... nihil

sit

tam

difficile

quod Ministro non aeque utile sit atque Doctori Academico (p. 260). Nu worden ze dus op eens weer allen professors. En wel professoren, die bovendien nog moeten uitblinken in wat

in

Theologia, "

aan het ambt van den Dienaar des Woords is.

Zelfs verkrijgt

men den

vroomheid allengs velen had, en dat si

quid in studiis negligimus

minus

apti

engeren zin eigen

indruk, dat zijn dringen op practische

van hun studiën geleid

tot verwaarloozing

het deswege noodig keurde

hij

in

,

„hoc inculcandum

nostram culpam

esse,

si

sumus ad curam animarum, ad salutem auditorum ad ,

riam Dei regnumque eius propagandum Werenfels komt er

Theologie alleen

als

et

promovendum"

goed theoloog dan ook tegen op

een habitus practicus zou

zijn.

.

..,

suo tempore

Wel kan

glo-

(p. 261). ,

dat de

hij

nog

veel minder toegeven, dat ze als habitus mere theoreticus zou zijn op te vatten maar toch hij erkent de waarde van de theorie ,

,

en geeft toe,

dat

zonder

haar

goede praxis denkbaar

geen

„Praxis theoriam necessarie requirit, alioquin caeca praxis esset

is.

..

.

Deum nisi rite cognoscamus, illum colere non possumus" (p. 253). De Schrift zelve eischt dit, daar ze wil „ut homines non tantum vita

a

se

praecipua,

secernantur, sed etiam doctrina, unde nota Antichristi

non

in

vita

modo, sed

vel

praecipua in doctrina".

Bovendien „ Deus nobis non tantum dedit voluntatem ad faciendum quod nos facere iubet, sed etiam intellectum, sine dubio ad se

cognoscendum praxis.

ficemus. in

Zelfs

„In hoc enim

lam

intellectu

theorie.

".

si

Deum

nostro."

„Bona

ligt

z.

consistit rite

i.

deze kennisse

reeds in

omnis praxis ut

cognoscimus

Ook omgekeerd

,

Deum

Gods een actu glori-

hoc ipso eum glorificamus is

de

praxis

zelve

eene

est praxis, quia nihil aliud est, nisi vera testificatio

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 227

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's