GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 306

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 306

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

298

2.

Hfst.

§ 96. G.

III.

J.

PLANCK.

den göttlichen Ursprung und das göttliche Ansehen der Lehre Jesu

und der Apostel." En zoo opgevat, hoort de Apologetiek stellig niet thuis.

toch

hier zeer

als

bewijsvoering voor den

is

Apologetiek nog nooit

Schrift,

naam van „exegetische vakken" Ook de „Geschiedenis van den Kanon," die op zijn

en

alzoo de generale

is

onjuist.

Apologetiek volgt

is

,

geen exegese evenmin ,

vormt, en

die zijn derde onderdeel

optreedt.

sacra

engeren zin,

zelfs in

oorsprong der H.

goddelijken exegese,

Doch

Feitelijk

bij

als

de Philologia sacra

Planck slechts nominaal

,

als

alzoo slechts het vierde onderdeel: de

is

Hermeneutiek hier op haar

hermeneutiek

plaats. Bij deze

echter elk theologisch karakter uit

,

en

is

hij

sluit hij

van oordeel dat voor ,

de H. Schrift eenvoudig de gewone regelen der uitlegging gelden. „ Selbst die besondere Bewandniss

haben mag

Schrift

bei ihrer

Erklarung veranlassen

fester

an diesen Grundsatzen

nicht

anders

in

.

.

.

.

sondern es bindet uns nur noch

denn Gott kann

hij

uitzondering, die

modatie

groep

gegen Menschen

,,

m).

p.

zijn

z.

i.

der

die

,

eerste,

in

wel een

Slechts

apostelen

nach den Begriffen (p.

114).

de H. Schrift niet tot voordeel, maar tot te

wanen, dat zulk een accom-

de profane schrijvers niet bestaat. Bij de tweede hoofd-

bij

Geschiedenis

vakken

Historische

der

Religie

tegenstelling

„ statutarische

en

die

onderscheidt

,

der

met Kant,

hij

van het begrip

Religion" gesticht

mehr Kraft und Starke hekommen sollte, hatte" (p. 218). Lof verdient het, dat Planck

tusschen de

maar gaat

Kerk,

heeft,

durch welche die reine moralische Religion

lijk

(II.

vaak door accommodatie geschikt

zich

sich

een uitzondering toe. Jezus en

schade strekt. Planck schijnt dus

,,

die es mit der Inspiration unserer

Zeitgenossen, und nach wirklich irrigen Begriffen"

ihrer

Een

,

.

menschlich erklart haben"

als

één opzicht geeft

hebben

.

,

kann nicht nur keinen Unterschied

Heiligen

in

als bij

de

dat Jezus

uit,

maar zulk eene

den Herzen sie

bij

aller

.

.

sonst behauptet

deze groep afzonder-

„die Wissenschaft der Kirchengeschichtschreibung" behandelt

(227 — 268). tische

saam

,

Onder de derde of laatste hoofdgroep, als „systemavakken" betiteld, vat hij Dogmatiek, Ethiek en Symboliek waarbij Dogmatiek en Ethiek neerkomen op het bewijzen

van de stellingen heeft

opgemaakt

,

,

die

men

uit

de leer van Jezus en zijne apostelen

en de Schriftcitaten alleen dienst doen

,

om

ons te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 306

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's