Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 208
Deel een. Inleidend deel
200
Afd.
Hfst.
2.
Philosophie van
422
(p.
we
Aristoteles, wiens dwalingen
overnemen, maar wiens zijn
BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.
§ 76.
III.
den regel zuiver getrokken
lijnen toch in
En wat den
v.v.).
wel niet moeten
die volgens veler
strijd betreft,
meening tusschen de Philosophie en de Theologie bestaat, dezen ontkent
een
zich
zijn,
en
vloeien,
Ze kunnen
ten eenenmale.
hij
dona Dei
bestaan
te
niet strijden
dan
,
Gods Woord
niet rechtstreeks uit
wordt voorbijgezien, wordt
68
studie acht
74).
op
hij,
voor
wel
—
den
:
Voor de
wedergeboorte dan ook niet noodig;
Theologiae
;
Op
".
de vraag toch queant?
possidere
„Respondeo discernendum
bitum ex praeceptis acquisitum
enger
of voor Theologie, wat
is,
afgeleid; of ook dat de distinctio
Theologicus
„ habitus
esse inter praecepta et ha-
Keckermann
possident"
soli electi
om
er toe,
waar
hij
zoo verre
in
gaat van
zelfs te
de locus de Deo uitsluitend quod ad operationem
op
,
maar overigens
de Metaphysica
in
die lijn doorgaande, zou de
dan
zijn
(p.
476).
de Theologie steeds
perken, en aan de Philosophie steeds ruimer werkkring toe
in te
te wijzen; iets
thuishoort
„An
:
antwoordt
possunt vera praecepta Theologiae
habitum interim
Blijkbaar neigt dus
soms zulk
intellectueele zijde der theologische
zijn standpunt,
callere reprobi, sed
één bron
uit
van wat de Theologie poneert, vereischt
èn
etiam reprobi habitum
Keckermann
is
ze beiden
voor het recht verstand èn van wat de
die
beweert
(p.
omdat
daaraan, dat voor Philosophie
ligt dit
wordt uitgegeven wat geen Philosophie
Philosophie
,
bewegen,
terrein
richten tot een zelfde subiect. Schijnt
zich
strijd
op eigen
elk
(p.
in
beweren dat ,
de Theologie
477).
Consequent
Theologie dus doende niets geworden
een geestelijke therapie;
noemt
feitelijk
hij
dan ook de
kennisse van den mensch de geestelijke pathologie, en vat de Christologie, Soterologie, Ecclesiologie en Eschatologie titel
van
men
dit bij
êspx^svrix-J; (Zie
Keckermann
het Conspectus op niet zoo, alsof hij
bl.
saam onderden
479).
Toch
versta
aan de Philosophie zeker
recht tegenover de Christelijke religie, en haar tot schade aan eer en-
goeden naam, had ingeruimd. Veeleer strekte
de Philosophie zelve Christelijk
te
geheel der studiën op te nemen. Philosophie, maar, en dit
Ethicae
S. litteris
is
reformata
maken en
Want wel
,
om
ze als zoodanig in het
plaatst hij de Ethica in de
het kostelijke, et
zijn bedoeling,
hij
bedoelt ze als een
completa (p 478). Hetzelfde eischt
hij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's