GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 208

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 208

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

200

Afd.

Hfst.

2.

Philosophie van

422

(p.

we

Aristoteles, wiens dwalingen

overnemen, maar wiens zijn

BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.

§ 76.

III.

den regel zuiver getrokken

lijnen toch in

En wat den

v.v.).

wel niet moeten

die volgens veler

strijd betreft,

meening tusschen de Philosophie en de Theologie bestaat, dezen ontkent

een

zich

zijn,

en

vloeien,

Ze kunnen

ten eenenmale.

hij

dona Dei

bestaan

te

niet strijden

dan

,

Gods Woord

niet rechtstreeks uit

wordt voorbijgezien, wordt

68

studie acht

74).

op

hij,

voor

wel

den

:

Voor de

wedergeboorte dan ook niet noodig;

Theologiae

;

Op

".

de vraag toch queant?

possidere

„Respondeo discernendum

bitum ex praeceptis acquisitum

enger

of voor Theologie, wat

is,

afgeleid; of ook dat de distinctio

Theologicus

„ habitus

esse inter praecepta et ha-

Keckermann

possident"

soli electi

om

er toe,

waar

hij

zoo verre

in

gaat van

zelfs te

de locus de Deo uitsluitend quod ad operationem

op

,

maar overigens

de Metaphysica

in

die lijn doorgaande, zou de

dan

zijn

(p.

476).

de Theologie steeds

perken, en aan de Philosophie steeds ruimer werkkring toe

in te

te wijzen; iets

thuishoort

„An

:

antwoordt

possunt vera praecepta Theologiae

habitum interim

Blijkbaar neigt dus

soms zulk

intellectueele zijde der theologische

zijn standpunt,

callere reprobi, sed

één bron

uit

van wat de Theologie poneert, vereischt

èn

etiam reprobi habitum

Keckermann

is

ze beiden

voor het recht verstand èn van wat de

die

beweert

(p.

omdat

daaraan, dat voor Philosophie

ligt dit

wordt uitgegeven wat geen Philosophie

Philosophie

,

bewegen,

terrein

richten tot een zelfde subiect. Schijnt

zich

strijd

op eigen

elk

(p.

in

beweren dat ,

de Theologie

477).

Consequent

Theologie dus doende niets geworden

een geestelijke therapie;

noemt

feitelijk

hij

dan ook de

kennisse van den mensch de geestelijke pathologie, en vat de Christologie, Soterologie, Ecclesiologie en Eschatologie titel

van

men

dit bij

êspx^svrix-J; (Zie

Keckermann

het Conspectus op niet zoo, alsof hij

bl.

saam onderden

479).

Toch

versta

aan de Philosophie zeker

recht tegenover de Christelijke religie, en haar tot schade aan eer en-

goeden naam, had ingeruimd. Veeleer strekte

de Philosophie zelve Christelijk

te

geheel der studiën op te nemen. Philosophie, maar, en dit

Ethicae

S. litteris

is

reformata

maken en

Want wel

,

om

ze als zoodanig in het

plaatst hij de Ethica in de

het kostelijke, et

zijn bedoeling,

hij

bedoelt ze als een

completa (p 478). Hetzelfde eischt

hij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 208

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's