Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 478
Deel een. Inleidend deel
Afd.
47
Hfst.
2.
WIRTHMÜLLER EN KIHN.
§ 140.
III.
Formaaltheologie een Methodenlehre voorop te laten gaan die
als
,
alleen
op
Alles
zou
het
eerste
Theologie bepaald had tot
om
moeilijk
valt
de
bij
,
als
Immers had
te
in
doel
hij zijn
zien,
hij
dit gewild,
organa van het Verbum Dei, althans
Formale Theologie thuisgehoord
deze
en
Biblische
de Formale Theologie het principe, de Grund-
in
dan hadden Schrift en Kerk in
en de linguïstische,
Maar ook dan had
idee, zijn uitgangspunt vast te stellen.
formeel,
past.
Formale
zich in zijn
hij
vraagstukken
Kirchenhistorische behandeld had. niet bereikt,
Materiaaltheologie
Fdeher,
zijn ideale
hermeneutische
en
de
hebben, zoo
zuiver geloopen
critische
van
deel
hoe
linguïstische,
;
terwijl thans
critische
en herme-
neutische overwegingen, die hij van elders ontleent, en slechts op
de Theologie toepast, ooit aanspraak kunnen maken op den naam
van Formale Theologie. Ongetwijfeld aan
laat het zich
denken dat men ,
de eigenlijke materie der Theologie een volledige bespreking
van de methodologische vraagstukken poneert gelijk die elders ze
die
mogen
beslist zijn
,
voorafgaan, deze eerst
laat
en nu de wijzigingen aangeeft
op theologisch gebied ondergaan. Dan echter had
met enkel op
volstaan
maar had
te wijzen,
hij
linguïstiek, critiek en
moeten opnemen.
plaatst,
en
kan
,
Wat
geen
in
niet
evenzoo de logica dialectica paedagogiek ,
en methodologie, eerst principieel en dan applicatae, deel
hij
hermeneutiek
hij
nu
geeft,
geval op den
is
in zijn eerste
of te weinig of mis-
naam van een
voltooide
formeele Theologie aanspraak maken.
Ook
zijn opvatting
bedenking Schrift
vrij.
onder
Zoo de
van de materieele Theologie
Historische
Theologie.
Wel
welk bezwaar voorden Roomschen Theoloog Schrift
en
is
niet
reeds aanstonds zijn vereeniging van
Traditie
rijst,
uit
maar daarom mag
alle
Kerk en
toch beseffen we,
de gelijkstelling van niet vergeten,
motief Schleiermacher en zijn volgelingen geleid heeft, .
van
om
welk
Schrift
Kerk saam onder het historisch gezichtspunt te nemen. Dit motief was de loochening van de Schrift als autoritaire Openba-
en
ring, de poging
om
de toeleg, te
kennen
,
die
nu wordt het
om
de Schrift
als
oorkonde op
te vatten,
en alzoo
aan de Schrift alleen een empirische beteekenis toe onder de controle van onze in
critiek
kwam. Hierdoor
hooge mate bedenkelijk, om, zoo men
gelijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's