Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 255
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Hfst.
2.
§ 85. SPENER.
III.
247
haupt's praesidium verwierf. Naar luid dezer excercitatio logie een habitus mentis practicus (p.
de Theologie ons
„kktx eóv
leert
Deze habitus wordt daaruit municativum termen
afgeleid
zoodat
est,"
is
de Theo-
in dien zin
,
dat
sentire, agere et loqui" (p. 4).
Wezen
dat het Goddelijk
,
ons niet enkel woorden
worden gegeven
te verstaan
3),
opgevat
maar zóó dat
,
te ,,
,,com-
hooren en
intimo cordis
sensu percipienda, gustanda, palpanda infïnita bonitas nobis pate4). Gelijk nu God zichzelven ,, sensuorum manifestat, sic omnia quoque
communicata est"
facta
et
sibus
spiritualibus
sua
attributa
(p.
filiorum
efficaciter
conditione, offert"
(p.
et
5).
vermogen
Hieruit nu volgt dat het
de ware Theologie gevoel
in
communicative hominibus, pro eorum
te vatten,
waardoor we
,
gevoel
in het
het verstand komt. „ Hinc videre est,
in staat zijn
en eerst
ligt,
uit
het
veram rerum Theo-
logicarum cognitionem procedere a sensu ad intellectum, nullamque dari
veram earum ideam,
non
ubi
De onwedergeborenen kunnen cognitionem experimentalem persoon.
Ze
zich
in
oculus"
(p.
5).
een historische kennis hebben geen ,
ze zien een portret
Theologanten
zijn
nu voor het
;
spiritualis fuerit
geen Theologen
,
opnemen van de ware
,
niet
den levenden
(p.
6).
Geldt
dit
kennisse, het geldt
evenzoo voor het prediken en doceeren er van. Geestelijke dingen
kan (p.
alleen de geestelijke 9).
mensch met
possit
zijn
demonstrare
De gewone
maius aedificium"
voitx
uno
vsxpöóv
onbekwaam om is
verschil
moet, maar
in
et explicare et
dan dat de habitus theologicus den Theoloog „ exercitatior quo
defendere fidum
geloovige woont in casula
fundament van
woorden uitspreken
bestaat er dan ook tusschen den „geloovige" en den
Feitelijk
„Theoloog" geen ander wel in beiden
geestelijke
(p.
10).
(p. 9).
de Theoloog „ sibi exstruit
,
Ook voor den Theoloog
gebouw zijn, niet de H. spyoov. Wie hier niet toe kwam van geestelijke dingen
echter moet het
Schrift,
dit
iets
sermonem "
is
maar de
ftsrx-
nogipuxixóg en alzoo
te verstaan (p.
1 1).
Daarom
de illuminatio Sp. Sancti voor den Theoloog hoofdzaak en moet ,
deze door lectio giae,
,
oratio et meditatio gezocht.
haec Academia Theologiae est"
(p.
,,
Haec verae
theolo-
15). Bij deze geestelijke
komt dan wel de wetenschappelijke studie bij maar deze „sapientia humana ancilla est, quae Dominam sequi debet ut pedisstudie
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 255](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's