GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 366

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 366

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

358

komt

Feitelijk

vandaar dat

hij

Hfst.

2.

III.

dus toch weer

hij

§ 112. HARLESS.

uit

waar Schleiermacher stond en ,

de beoordeeling van het organisme der Theologie

bij

van de grondgedachte, dat het Christendom een dubbele

uitgaat

heeft, ,,eine Geschichte seiner Gründung, und eine Geschichte seiner Verbreitung " (p. 29) en in zooverre draagt de

geschiedenis

;

H. Schrift ook voor Harless eigenlijk slechts het karakter van een

hem

oorkonde. Dit kon

waarheid

de

intusschen

grijpen

te

zijn

bij

bevredigen

niet

;

om

poging

in het

en vandaar dat

het ook minder consequent, straks weer terugneemt wat

poneerde Apostel

en alsnu opmerkt

,

ist

Wahrheit auch

,

Demnach

gegeben.

enthalt

29).

(p.

Geschichte

diese

zij

zugleich

alles geschichtlich-zeitliche

Zonderling genoeg plaatst

eerste historische groep de exegetische

vakken

;

hij

om

doch

nu

als

na deze

aan de kerkhistorische vakken komt, er de Dogmatiek tus-

hij

schenin

te

volgen; en Zijn

,

eerst

Geschichte Christi und seiner

,In der

Beurtheilung für

der

Werden der Kirche " eer

hij hij

zugleich die jetzt schliessliche Offenbarung der göttlichen

Norm

die

:

geloof

schuiven uit

;

dan op de Kerkhistorie de Ethiek

te laten

deze de dusgenaamde practische vakken af te leiden.

leidende gedachte

bij

deze averechtsche splitsing

Chris tliche Religion Wahrheit

und Kraft"

is.

dat „die

is,

De Dogmatiek nu moet

„die Wahrheit", de Ethiek „die Kraft " der „ Christliche Religion " theoretisch uiteenzetten, en beide

Vandaar dat in

moeten geput

uit

de H. Schrift.

de exegetische vakken eerst neemt; dan bifurqueert

hij

Dogmatiek en Ethiek en nu achter de Dogmatiek de Kerkhistorie ;

aanhaakt en achter de Ethiek de practische vakken. Een indeeling die natuurlijk in elk opzicht fout loopt.

und Kraft

coördineer, kan ik de

theoretisch van de

stens

niet het

,

„waarheid".

En

voorts

is

Wahrheit

als ik

Wahrheit scheiden. Ook de Ethiek

sche uiteenzetting van volstrekt

Want immers

Kraft wel practisch

,

maar

niet

theoreti-

is

de kerkhistorie

product van de „Wahrheit" alleen, maar min-

evenzeer van de zedelijke „Kraft", die in het Christendom

schuilt;

terwijl

de dusgenaamde practische vakken, desnoods met

de Ethiek,

als

Ethiek van het ambt,

geen geval

uit

de Ethiek

in

te

coördineeren waren

,

maar

in

haar tegenstelling met de Dogmatiek

zijn af te leiden.

Bij

de behandeling der afzonderlijke vakken begaat

hij

de fout

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 366

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's