Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 366
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
358
komt
Feitelijk
vandaar dat
hij
Hfst.
2.
III.
dus toch weer
hij
§ 112. HARLESS.
uit
waar Schleiermacher stond en ,
de beoordeeling van het organisme der Theologie
bij
van de grondgedachte, dat het Christendom een dubbele
uitgaat
heeft, ,,eine Geschichte seiner Gründung, und eine Geschichte seiner Verbreitung " (p. 29) en in zooverre draagt de
geschiedenis
;
H. Schrift ook voor Harless eigenlijk slechts het karakter van een
hem
oorkonde. Dit kon
waarheid
de
intusschen
grijpen
te
zijn
bij
bevredigen
niet
;
om
poging
in het
en vandaar dat
het ook minder consequent, straks weer terugneemt wat
poneerde Apostel
en alsnu opmerkt
,
ist
Wahrheit auch
,
Demnach
gegeben.
enthalt
29).
(p.
Geschichte
diese
zij
zugleich
alles geschichtlich-zeitliche
Zonderling genoeg plaatst
eerste historische groep de exegetische
vakken
;
hij
om
doch
nu
als
na deze
aan de kerkhistorische vakken komt, er de Dogmatiek tus-
hij
schenin
te
volgen; en Zijn
,
eerst
Geschichte Christi und seiner
,In der
Beurtheilung für
der
Werden der Kirche " eer
hij hij
zugleich die jetzt schliessliche Offenbarung der göttlichen
Norm
die
:
geloof
schuiven uit
;
dan op de Kerkhistorie de Ethiek
te laten
deze de dusgenaamde practische vakken af te leiden.
leidende gedachte
bij
deze averechtsche splitsing
Chris tliche Religion Wahrheit
und Kraft"
is.
dat „die
is,
De Dogmatiek nu moet
„die Wahrheit", de Ethiek „die Kraft " der „ Christliche Religion " theoretisch uiteenzetten, en beide
Vandaar dat in
moeten geput
uit
de H. Schrift.
de exegetische vakken eerst neemt; dan bifurqueert
hij
Dogmatiek en Ethiek en nu achter de Dogmatiek de Kerkhistorie ;
aanhaakt en achter de Ethiek de practische vakken. Een indeeling die natuurlijk in elk opzicht fout loopt.
und Kraft
coördineer, kan ik de
theoretisch van de
stens
niet het
,
„waarheid".
En
voorts
is
Wahrheit
als ik
Wahrheit scheiden. Ook de Ethiek
sche uiteenzetting van volstrekt
Want immers
Kraft wel practisch
,
maar
niet
theoreti-
is
de kerkhistorie
product van de „Wahrheit" alleen, maar min-
evenzeer van de zedelijke „Kraft", die in het Christendom
schuilt;
terwijl
de dusgenaamde practische vakken, desnoods met
de Ethiek,
als
Ethiek van het ambt,
geen geval
uit
de Ethiek
in
te
coördineeren waren
,
maar
in
haar tegenstelling met de Dogmatiek
zijn af te leiden.
Bij
de behandeling der afzonderlijke vakken begaat
hij
de fout
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 366](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's