Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 137
Deel een. Inleidend deel
,,,
Afd.
om,
lijkheid inzag
Hfst.
2.
III.
§ 63. CALVIJN.
den gewijzigden stand der geesten ook zelve
bij
,
op Theologisch gebied naar een meer houdbare
dan volgt
129
positie
om
te zien
Theologie zich van nu aan encyclopae-
hieruit, dat de
disch in een drieledig spoor gaat bewegen, tot ze in een Luthersche
Gereformeerde
een
slechts
drie,
zagen we een poging vergeten
niet
voorbij is
en
een
van
vier
gewaagd
Van
uiteenvalt.
ontwikkelingen spreken we.
Niet als
al
spoedig ook van rationalistische zijde
om
de Theologie te ontzielen, ofalswierd
dat
,
Roomsche Theologie
dat ook de mystiek, ten deele vooral in het Anabaptisme
,
nog telkens het hoofd ophief; maar omdat de Theologie door het Rationalisme en
thuishoort,
mystiek
de
het
op het ook
de
in
ontzieling
van de
terrein der Philosophie
eeuw
i6' le
tot
geen
eigenlijk gezegde wetenschappelijke Theologie gebracht heeft.
§ 63.
Calvijn.
Het bevreemde
dat in deze korte geschiedenis der Theo-
niet,
Encyclopaedie geen breede plaats aan Luther noch aan
logische
werd ingeruimd.
Calvijn
Vooral
Luther was geen
man van
het
kader, die zich aan scherp getrokken grenzen bond. Innerlijke aandrift
te
dreef
hem
voort
,
maar zonder dat
geven van de richting waarin
punt zag,
waarbij
hij
zou
hij
rekenschap placht
hij zich
zich
bewoog
of vooruit het
,
uitkomen. Calvijn's natuur was onge-
meer dan Luther's karakter
in overeenstemming met deze maar de nood des levens liet ook hem voor deze formeele studiën geen tijd. Het is dan ook opmerkelijk
twijfeld
encyclopaedische eischen
,
dat in Duitschland niet Luther, maar Melanchton
,
en
in
Zwitserland
maar Bullinger een korte methodologie schreven, waarop nader de aandacht worde gevestigd. Toch nemen Luther en
niet Calvijn,
straks
Calvijn in zooverre te dezen opzichte een verschillend standpunt in,
dat Luther de verhouding van de Openbaring tot de Rede, en dus
ook van de Theologie in
het
oog
tot de paganistische wetenschap,
nimmer scherp
vatte, en de inrichting der nieuwe studiën opzettelijk
aan Melanchton overliet;
terwijl Calvijn
van meet af de grenzen
der Theologie veel juister trok, door zijn leer van de algemeene
genade een eigen terrein voor de niet-theologische studiën aanwees, en
zelf te
Genève regelend optrad. Dit
verschil
komt
tamelijk sterk
9
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 137](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's