Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 248
Deel een. Inleidend deel
Afd.
240
Ten
slotte
komt
2.
Hfst.
dan
Clarisse
Theologia pastorali
waarbij
,
§ 83. CLARISSE.
III.
handelende de
dobbert tusschen de idee van den
hij
Theoloog, en daarom ook de
tot zijn vierde deel
Academiarum behandelt
historia
557), en het begrip van den pastor
om
,
(p.
toch ten slotte aan den
pastor het overwicht te laten, en alzoo onder deze rubriek saam te
vatten
al
wat op het Munus Ecclesiasticum
maar zonder
ziet,
dat het Presbyteriaat of Diaconaat hierbij ter sprake komt. Achter-
eenvolgens brengt
dus ter bane de Homiletiek
hij
de Liturgiek en de Cura pastoralis heel besloten wordt
Het Kerkrecht
siastica.
heeft dus
beteekenis dan het verleenen
geoefendheden die
die
Van
te treden. in
engeren zin, terwijl het ge-
in
met een caput de
Politica Jurisprudentia Eccle-
ook voor Clarisse geen hoogere
aan den pastor van die kennisse en
noodig heeft
hij
om
,
als rector ecclesiae
zaam
bij
is
blijkt,
hem nog geen hoe Clarisse,
sprake. als
Een
overzicht
zijn regeling ont,
waaruit genoeg-
uitnemend kenner ook van de
historie
der Gereformeerde Theologie, nog wel steeds er naar streeft,
oude
zich in de
geen aanstoot
lijn
te
quent
tot
is,
Van
het
om
voort te bewegen, en aan het kerkelijk leven
geven, maar onderwijl
Gereformeerde Theologie ontvallen
kan.
op
munus
een kerkrecht, dat ook afgescheiden van het
de Kerk bestaat, en waaraan ook het munus
leent,
de Catechetiek,
,
is
en
,
voor zooverre
hij
geen andere dan rationalistische conclusiën piëtistische
element bespeurt
men
aan de
geheel
feitelijk ,
conse-
komen
Encyclo-
in zijn
paedie weinig, en het geheel maakt den indruk van geschreven zijn
te
door een deftig polyhistor, die de kerkelijke vormen nog zoo-
maar
veel doenlijk eerbiedigt,
in het
wezen der zaak
diep indringt, ten einde de breuke die innerlijke
sterk
te
overtuiging en
het
feitelijk
hij
niet te
reeds tusschen zijn
kerkelijk verleden
doen uitkomen. Vandaar dat
liefst
bestaat
,
geen onderzoek
niet te instelt
naar het wezen en de natuur der Theologie; zich over de verhouding
van de Theologie lijk
en
bedacht
tot
de overige wetenschappen slechts schuchter-
onsamenhangend is,
om
uitlaat;
en
steeds
slechts
namelijk aan de recta Ratio, gelijk
de heerschappij ook
in
de Theologische
op één ding
hij
ze
noemt,
faculteit te verzekeren.
De
diepe klove, die door de zonde tusschen de recta Ratio en de Ratio ,
gelijk ze feitelijk zich aandient,
gedolven lag, ontkent Clarisse wel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 248](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's