GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 319

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 319

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

, ;

Afd.

.

.

.

non

artes,

,

omkeeren.

sophistam

et securius

facul-

tantum adnitor, inter

,

usum

et

Schrift aangaat, wil hij de orde

dan de

en

omnibus

,

1 I

contrario in abusu mali intersit

dogmatiek

Eerst

enim arbitror esse

testor. Illud

,

inter artificem et

abusum et quantum in usu boni et non sileo" (fol. 169 verso). Wat de slechts

3

nullam denique honestam

Ipsas utiles esse et honestas

ostendam discrimen

ut

LATOMUS EN LAURENTIUS.

§ IOO.

III.

non linguas,

hendo, tatem

Hfst

2.

„Melius

Schrift.

catholicae doctrinae

fidei et

communibus regulis inbutum esse tyrunculum Scripturae doctorem futurum, priusquam ad Scripturam accedat intelligendam " (fol. 170). ,

En

even weinig

principieel

vakken

philosophische

als

;

linguarum

tribuit rhetoricae et peritiae

dialecticam

,

verzet

zijn

is

hierin bestaande

metaphysicam

et

ten

opzichte

dat

,

„ plus

nos autem magis necessariam

,

moralis philosophiae peritiam arbi-

tramur; non nostra autoritate, sed Augustinum sequuti "

Erasmus

van de

Erasmus

wil naar de Schrift en de

(fol.

171).

oude Patres terug vooral naar ,

Latomus nu keurt dit wel niet af, maar is er tegen „ ut theocandidatis Canonem Sacrum et theologos veteres ita praedi-

Origenes. logiae

Thoma, Bonaventura, Alexandro, similibus, prorsus avocent, censentes manifeste perditam eam vitae partem, quae istis impenditur" (fol. 159 v.). Men kan dus zeggen, dat Latomus cent, ut eos a

terecht

tegenover de humanistische voorliefde voor den schoonen

vorm op

dieper inzicht drong, en tegenover Erasmus' apriorisme

opzichte

ten

van de Schrift het

maar een eigen standpunt neemt

Wel

vindt

men

dit bij

recht hij

der historie handhaafde

niet in.

LAURENTIUS DE Villavicentio

recte formaiido theologiae studio libri IV,

1575, althans voor zooveel

men

Antwerpiae 1 565

dit zijn eigen

,

et

in zijn

De

Coloniae

werk noemen kan Eigen1

toch deed Laurentius weinig anders dan Hyperius encyclopaedie

lijk

meestal letterlijk copieeren

en met inlassching van in

het

Avertlssement

,

(p.

,

3) feit

voor

zijn

op de kaak

,

in

Methode pour étudier stelt,

la

en deswege Lauren-

verband met de uitlatingen en wijzigin-

Laurentius eigen standpunt uitkomt.

zag het gevaar

van wat kettersch klonk

terdege doorstrijkt, verzuimt echter op te merken,

dat juist door dit plagiaat

gen

uitlating

zijn eigen kerkelijk standpunt. Dupin, die

Théologie (Paris 17 16) dit tius als falsaris

met

in

,

Ook

Laurentius namelijk

dat van vrijere theologische studie voor de

Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 319

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's