GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 167

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 167

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,;,

Afd.

komen kan

conclusioncs

en door onwaar pietatis

officio

falsa theologia

van

drieërlei

bedoelt

in

Deum nostrum

alienae" (ed.

hem

voor

is

,

aard: fabulosa, naturalis et

ontwikkeling

hun mythologiën

zijn

eindelijk

onder

Deze

p. 47).

Onder defabulosa

civilis.

aan de religieuse beseffen door

die

,

Amst.

evenals voor Augustinus

gegeven

;

onder naturalis, hetgeen

„qua philosophi ad mundi

,

interpretationem et veri naturalis pervestigatïonem utuntur"

en

59

proinde tum a veritate illarum, turn ab

engeren zin philosophie noemen

wij in

1

wat aangaat de res divinae door

die voor

,

,,ac

zijn,

FRANCISCUS IUNIUS.

§ 6S.

III.

philosophica

de

hij

dichters in

Hfst.

2.

de Theologia

civilis

zeker

stel

(p.

47)

begrippen en

usantiën, door de machtigen der aarde uitgedacht, „utcivitatumrerum-

que publicarum leges quasdam

De waarde

quantis et

est,

quam

is

omni tempore

variis erroribus

xerint, donec veritatem

Theologie

religionis autoritate stabilirent" (p. 47).

dezer valsche Theologie stelt hij niet hoog. „Incredibile

dan ook

suam

den grond

in

niets

Sapientiae

aliud

pro

quidvis

anders dan een waan en

God geboren, en woord

De

artis

quicumque

nomine eam rationem

positus

het intellectualisme af te

overige wetenschappen zijn scientiae,

verae Theologiae

intellectus

cum

definiunt,

tevens de principia

,

(p.

De Sapientia

piorum, usus

et ,

omnia comprehendit" zoo ,

actionum

,

schikken,

al

te

,

quod appellamus

daarentegen omvat

et

En

is.

is zij

conclusionum ex

summa

omnium

,

daar nu „Theo-

alleen, als „princiiis

,

et

scientiarum

et totius

perfectio", in staat,

mag

intellect,

rationis

om

beoordeelen en op volmaakte wijze

wat door het

voortgebracht, en

,

et iudiciorum

haec omnia pertinentis

volkomenste wijze

duntaxat

,

ratiocinationum

et

faciunt

waaruit de redeneering opklimt en een oordeel

over het doel, waarop de redeneering gericht logia nostra haec

maar „iniuriam

intellectus in principiis

49).

scientia

solum, aut scientiae, aut

fundat et opus ipsum rationis

ratiocinationem", exerceat

als uit

rerum divinarum. Het

daarom met voorbedachten rade tegen

snijden; en stelt het

over.

om

met opzet,

(p. 48).

nu de echte,

plaatst hij

omschrijft ze als Sapientia

sapientia kiest hij

umbra

et

rebus divinis prehendentis"

Tegenover deze onechte Theologie

ad

Deze valsche

schaduw van de wezenlijke Sapientia, een „opinio

een

et

et loco difflu-

gratiose aperuit Deus".

te

op de rang-

de rede en de scientia wordt

ze dus zelve geen anderen

naam dan van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 167

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's