GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 376

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 376

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

368 waartoe

Hfst.

2.

speculatieve

zijn

STAUDENMAIER.

§ II4.

III.

de Theologie niet genoeg

die

zin,

hem

empirisch verschijnsel waardeeren kon,

als

verleid heeft.

De Theologie zelve is voor Staudenmaier ,, das zur Wissenschaft erhobene Gottesbewustsein " (p. 26), of ook „die Wissenschaft derReligion im allgemeinsten Sinne

op de „dem Menschen

en daar nu

",

in seiner

alle religie eenerzijds

berust

Natur mitgegebene Idee Gottes", en

anderzijds op het positieve element van de Openbaring Gods aan den

mensch

het de taak der Theologie deze beide én naar haar

30), is

(p.

wezen én

haar noodwendigen samenhang

in

doorgronden; hetgeen

te

dan alleen geldt van de Christelijke

in zijn concreetheid

religie (p. 83),

en voor Staudenmaier uiteraard alleen van de Roomsch-Katholieke.

Aldus opgevat houdt dus de Theologie " bezig (p.

Bedeutung

in ihrer tiefsten

29)

zich

en

;

,,

is

mit der Wahrheit ze niet alleen zelve

wetenschap „in der strengsten Bedeutung des Wortes ", maar alle

andere wetenschappen

ze,

zoodra

,,

zooverre van haar afhankelijk, dat

sich her

Wissen nur aus der Theologie

Geheel

denmaier voorts

in als

den

zin der Protestantsche

hohlen können

voorbereiding voor de Theologie tamelijk

ook

men

dat

40

iuridische kennis (p,

van de Theologische studie

is

— 70)

;

"

Theologie eischt Stau-

gebreide philologische, historische, philosophische en studiën,

ook

„ewige und göttliche Verhaltnissen " behandelen,

ze

ihr tiefstes

(p. 28, 29).

in

zijn

en geheel

uit-

physische

zelfs

opvatting

zijn

zoo puur ideaal in haar uitgangspunt,

zich nauwlijks voorstelt,

hoe

hij

op dezen grondslag een

Encyclopaedie der Roomsche Theologie geven kon. Reeds

bij zijn

indeeling van de Encyclopaedie heeft Staudenmaier deze moeilijkheid

dan ook zelf gevoeld. Waarvan zou

Maar dan zou

het

reeds gekende idee

kon

hij

ook weer

hij

Christendom zijn.

niet.

En

uitgaan

?

Van

dat wil hij als „ Katholiek "

hoe Staudenmaier, na

hij

zijn theorie

logie wil toepassen. in

het bloed,

zoo begint

hij

om

,

?

niet.

Toch hij

dan ook jammerlijk over de Ency-

plooien en schipperen moet

op de Encyclopaedie der Roomsche Theo-

Toch

zijn

is

zijn prachtige inleiding

clopaedie in haar wezen en strekking

zoodra

religie

van deze

empirisch van de historie uitgaan, daar

alsdan zijn speculatief standpunt prijsgaf. Het te zien,

de idee der

slechts de realiseering

zat

hem

het speculatieve element te zeer

uitgangspunt niet in de idee te nemen, en

dan met de begrippen van Religie en Openbaring op

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 376

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's