Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 107
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Thomas nog
III.
THOMAS VAN AQUINO.
§ 54.
Thomas
,
ten deele de ontwikkeling dezer wetenschap
die
beheerscht. Hij was er zich bewust van
,
voorgangers leverde. Zijn doel toch
niet als bij
dat
hij iets
zijn
om
om
noch
;
anders dan
Anselmus,
Lom-
als bij
„fidem nostram adversus errores carnalium atque anima-
bardus,
hominum
.
boek te leveren
;
lium
is
begrijpen der waarheid te genieten
in het
99
reeds tot wetenschappelijk zelfbesef gerijpt, en ook thans
het
is
Hfst.
2.
en wel
eerstbeginnenden. intentionis
munire"
.
.
Hij
toch
zegt
duidelijk
:
,,
om
maar
ia);
hoe vreemd het klinke
,
hoc opere
in
(prologus p.
een
leer-
een leerboek voor
,
propositum
nostrae
quae ad Christianam religionem
est, ea
pertinent, tradere ad eruditionem incipientiam" (ed. Neapoli 1762. P.
Tom.
I.
I.
p.
Hij erkent dat een catholicus doctor ook de
1).
„provectos instruere debet", maar ditmaal zet
de incipientes melk toe
om
te dienen. Juist
ook een anderen vorm, en
hij zich
nu,
hunnentwil kiest
wil hij zijn onderricht
om
aan
hij
dan
geven „eo
modo
secundum quod congruit ad eruditionem incipientium." Hun stond bij de vroegere behandelingswijze in den weg: i. de multi-
toch
plicatio inutilium
quaestionum, articulorum,
et
argumentorum"
2.
de
verkeerde methode (non tradebantur secundum ordinem disciplinae sed
secundum
occasio)
;
repetitio
en
3
quod requirebat .
is,
gelaten
in elk
;
dit
program
koos
hij
hij
in
er
,
en
in
Dit
hij zich
het betrekkelijk
v/are
zijn
keuze bepaalt.
wat
zijn
ontwikkeling alleen
blijve hier in het
,
te
die derhalve
,
der
toch dat
methode
midden
om
den
brengen, ook
nog
slechts ten
maken
zijn
werk dan ook
den geest van
zijn ant-
zijn leerling
den
telkens geplaatst ziet, vooruit merkt,
van beide wegen voorhoudt, en eerst
betreft,
Theologische hij
er in
hoofdzaak door de behoefte van den
hierin, dat hij in
tweesprong, waarop
daarna
Thomas
machtigen Catechismus, en de eigenaardigheid van
woorden bestaat
hem
,
overeenstemming
leerling bepaald wierd. Zijn Qnaestiones
tot e'én
disputandi
.
met bewustheid naar
den onderwijzenden vorm
deele door den inhoud
In hoeverre
1).
(p.
te verwezenlijken
geval streeft
vorm meer met den inhoud al
.
.
de eindelooze herhaling, die zeeziek maakte (frequens
quae fastidium generabat)
geslaagd
expositio vel
libri
maar Thomas gaf voor de
Encyclopaedie
aan de dogmatiek
als
veel
meer.
Niet
zelfstandig vak voor
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's