GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 13

Deel een. Inleidend deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

;

Afd.

Hfst.

I

êyxöxXia

I.

genoemd

immers wie de

GEBRUIK IN HET TIJDPERK DER REFORMATIE.

4.

§

,

had

tot tegenstelling niet

wat er beneden stond

kortweg xtxUïsvto:; maar

ttxè. miste, heette

syx.

5

de hoogere ontwikkeling van den philosoof en de kennis die

wel

vak of beroep noodig was. Deze ging boven

bepaald

voor een

den gewonen xvzXoq van het burgerleven

uit.

Zoo was

het lagere en gewone in tegenstelling met hetgeen

,

lyix.

7rxtè.

waartoe hoogere

kennis inleidde.

Toen nu

kennis

de hoogere

Israël

uit

der Christelijke Religie

de Romeinsch-Grieksche wereld binnentoog, lag het dus voor de

hand, dat de Christelijke geleerden geheel de Heidensch-Classieke ontwikkeling tot het lagere en gewone gingen rekenen stelling

tot de hoogere

yvootriq

,

in tegen-

Vandaar

die de H. Schrift schonk.

dat in het Grieksch der Kerkelijke letterkunde, naar de opvatting

van Suicerus

(zie zijn

Thesaurus

in voce)

,

syy.vy.X10;

txèsix allengs

een gewijzigde beteekenis erlangt en nu beteekenen gaat: de kennis of

wetenschap

leven dekte

;

,

die geheel

den kring van het heidensch-classieke

waartegen dan de QsoXoyix,

kennis overstond. Suicerus leidt dit af Hist.,

VI

genes

de jongelieden ook opleidde

hieruit later

dan

in

in

zeggen wilde,

dat

heilige studie

syyvyXix

zin

hij

mysteriën der Christelijke st;oo§sv,

indien lijk,

het

d. hij

i.,

van buiten

bij

verhaalt hoe Ori-

£%u5sv CpiXotroQixg en

trekken konden. Hesychius zou

zelf in

religie

stond en er het middelpunt van CJiristelijken

waren

zijn levenskring,

,

terwijl

Griek

de

tu

Ï<fu

iyx. ivxil.

de

hem

toekwam. Deze overgang,

nader onderzoek bevestigd wordt,

was dus

geleide-

maar had dan toch ten gevolge dat syx. 7rxfè. nu niet meer burgerlijk onderwijs, maar geheel het terrein der

gewone

wereldsche wetenschap, te

hij

verklaren als rx e% yp&ftfixr», wat

maar dat voor den

uitmaakte;

rijg

de syz. xxfè. voor den heidenschen Griek een

vormde, waar

kring

rx

hoogere

in zijn Kerkel.

de syxvxXix, hun voorhoudende welk gewin ze

voor de

gelijken

in

Qsoupix of yvacigah

wat Eusebius

waar

18 over Origenes schrijft,

:

onderwees

ze

uit

kennen % 4.

gaf.

in

tegenstelling

met de Sancta Theologia,

Gelijk Zonaras zegt: xirXag ttxtx ts%ta kxI

êTfiarT^fit}.

Gebruik in het tijdperk der Reformatie.

Met den ondergang der Grieksche beschaving

stierf het

gebruik

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's