GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 197

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 197

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Hfst.

2.

en de heilige dingen

in

III.

verband

om

of als middel van verweer, in zijn

innerlijke

analyse

{Meth.

aan de

ratio

behoort

waar als

men

doen treden en

te

publ.

TJieol.

lect.

argumenten ontleenen,

die de

geven

Welbewust keurt

men de

Theologie

de

standpunt

der

geen

dachten

daarom nog

trok,

Gereformeerden.

latere

concludeert

zoo

toch,

en

Philosophie niet

zonder haar een ander

,

daarom de grenzen Philosophie

de

wat van zichzelf

getuige tegen de waarheid op te treden.

als

hij

v.).

kon men

al

waarheid staafden, dan

zich hiervan nochtans te onthouden, daar

te

door logische

1620. p. 93

haar gebruik dan ook uitgeput, en

is

getuige voor de waarheid kan oproepen

maal recht

xvotffxevamxés

.

te stellen

exJiibita.

geen nadere staving behoeft; en

is,

3

;

189

hetgeen tegen de waarheid overstaat

onhoudbaarheid ten toon

Stndii

Doch hiermede

JOHANN GERHARD.

§ 74.

dat

hij,

die Alstedt tusschen

en

(Ib.

op

er

denkbaar

tegenspraak

,

af,

zij

veroordeelt 109).

p.

zichzelf

toch

,

Al

in

het

is

het

Gods

ge-

Gods denken

is

aan de logische wet van ons menschelijk denken

niet

gebonden, en het kan daarom zeer wel

zijn

,

dat in eenzelfde

dogma

twee elementen geponeerd worden, die voor ons besef onvereenigbaar zijn

(p.

Wel

1 1 1).

natuur noodig,

heeft

omgekeerd de Philosophie het bewijs der

voor afdoling behoed blijven maar de Theo-

zal ze

,

logie wordt als zoodanig nimmer door philosophisch licht bestraald. „Lumen naturae non perficit lumen gratiae, sed lumen gratiae per-

lumen naturae". Het

ficit

hoofde

nog

Gerhard aan de

is

waarom veel

is

hij

oordeelt

,

van hoogere orde

autoriteit der

toe

,

dat in

God

de Schrift en het

op,

,

quam

,

;

is

,

sed in disciplinarum

tradendi et percipiendi facilitatem respectus p. \oa).

Woord Gods

Een

zakelijk onderscheid tusschen

laat hij hierbij

niet toe.

hoe een koninklijk bevel één en hetzelfde

mondeling meegedeeld

dan aldus voort erat,

Deo en maar den

moet plaatsen want wel stemt

het „principium essendi

habetur" (Exeges. uberior

er

gelegen,

non tam ad essendi quam cognoscendi principium, nee tam

dignitatem

rei

alles

minder van den locus de Ecclesia moet uitgaan

tractatione

ad

H. Schrift

dat de Dogmatiek niet van den locus de

locus de S. Scriptura op den voorgrond hij

116). Uit dien

(p.

hodierna

:

,

blijft,

of in schrift overgebracht wordt.

,,Quem ad vero

modum homo

vestitus,

unus

,

homo

Hij wijst

of het

En

gaat

qui luce hesterna nudus est,

qui bifariam sese

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 197

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's