GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 486

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 486

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

Afd.

478

Hfst.

2.

§ 142.

III.

CONCLUSIE.

ook hetgeen de Hervormers door hun verwijzing naar de Heilige Schrift hiervoor in plaats stelden, was ten slotte weer prijsgegeven. Als

uit-

gangspunt had men behoefte aan een a priori. Dit nu bood de Kerk zoolang haar autoriteit absoluut gold zoolang haar gezag rechtstreeks en

,

en bood de Heilige Schrift,

,

maar het toen men eerst op de Kerk critiek met de Schrift had uitgeoefend, en sinds op de Schrift critiek ging uitoefenen met de ratio recta. Vandaar toen de onafwijsbare behoefte, om een nieuw absoluut werkte

;

ontbrak

positief

gegeven

vinden,

te

dat zijn steunpunt in zichzelf mede-

bracht, om, met dit gegeven als hoeksteen, opnieuw het optrekken

van het gebouw der Theologie

gevonden

hebben

te

men

beproeven. Dit achtte

te

het empirische

in

der Christelijke Kerk, toen van het bestaan der Christelijke

en ten slotte van het bestaan der of

men

religie,

zin.

Want

vastigheid ontdekte in het doel dat de opleiding tot

zijn

den Dienst des Woords aanbood,

phaenomeen

algemeenen

religie in

toen

van het bestaan

eerst

feit,

of in

de Christelijke Kerk

,

de allgemein-menschliche Kultur verbindt, toch was het onder deze

vormen het empirisch aanwezig

men

zijn

als

Kerk met

of eindelijk in den band die de Christelijke

alle

der Christelijke Kerk,

men hiermee Rome kwam, door van de Heilige Schrift weer op de Kerk terug te gaan, is van Roomsche zijde terstond opgemerkt, ook al hechtte men er van Roomsche zijde te veel aan. Immers het was heel iets anders of men zich aan de autoriteit der Kerk onderwierp waarin

de résistance vond. Dat

zijn pièce

in het gevlei

,

of wel de

Kerk

onderzoek. Dit

als

empirisch gegeven obiect onderwierp aan eigen

kwam

terstond uit

bij

de moeilijkheid

om

tusschen

de verschillende verschijningsvormen van de geïnstitueerde Kerken te kiezen.

reeds

van

Wie voor de uit

Protestantsche apparitie koos, had daarmee

een buitenkerkelijk standpunt critiek op de Kerk

uitgeoefend. Overmits

men

uitgangspunt

in

te

zaam van de

Christelijke

gevaar

echter gevaar liep hiermee zijn empirisch

brengen vond men het toen ,

Kerk op de

meener, op das Christenthum terug te gaan sterker empirisch

noemde

ontwaarde men echter

,,

Ie fait

al spoedig,

uitnemend geschikt was

,

om

;

iets

Chrétien'. Dien

spoedig raad-

al

Christelijke religie

,

of,

nog

alge-

Grétillat nog weg eenmaal op

wat

dat zulk een empirisch uitgangspunt zijn

historische studiën te ontwik-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 486

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's