GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 214

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 214

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

20Ó

Hfst.

2.

III.

§ JJ. RESUMTIE.

Creator op den achtergrond. Bij de Gereformeerde theologen daar-

entegen was

dit anders. Juist

ontstaan

omdat

van God uitgingen, en dus

zij

der zonde doordrongen, bleef hun oog

ook achter geopend voor de rechtstreeksche werking Gods het

delen omging, en wierd

zijn

,

de mid-

die buiten

werking door de middelen

hieraan

als

beschouwd. Een kenmerkend verschil, waarmee het

ondergeschikt

tweede onderscheid, waarop we doelden, rechtstreeksch samenhangt.

Doordien namelijk de Gereformeerde Theologen

maar theologisch

niet soteriologisch,

werk gingen, erlangde de werking van den

te

Deus Creator in en door de natuur voor hen grooter beteekenis. Het was hun toch niet genoeg, de zaliging van den zondaar duidelijk te maken; maar er moest ook aangetoond, welke beteekenis de religie reeds voor dit leven had, en hoe deze religie met de natuurlijke gegevens in den

wel

in

mensch samenhing. Dit kwam

den meerderen nadruk, dien

zij

op de theologia

uit

zoo-

naturalis

hun meerdere bemoeiing met de practijk des levens

legden, als in

en de aangelegenheden van den Burgerstaat

;

en ook niet het minst

in hun eigenaardige opvatting van de verhouding tusschen de Philosophie en de Theologie, waarmee we vanzelf tot het Ency-

clopaedisch

terugkeeren.

verschil

Al

dient toch toegegeven, dat

noch de Luthersche noch de Gereformeerde Theologen in deze eerste periode zich een helder denkbeeld vormden van het algemeen begrip

van wetenschap

,

of ook van de plaats die onder dit algemeen begrip

aan de Theologie

als

wetenschap moet worden toegekend, toch

onmiskenbaar dat het wetenschappelijk karakter der Theologie ,

het

is

bij

de

Gereformeerde Theologen sterker op den voorgrond treedt. De habitus practicus,

waarmee de Luthersche Theologie

de Theologie dispositie

die

de heilsmiddelen

te zeer in in

den.

wezen der Theologie zien

van meet af

een

disciplina

is,

in,

bij

Calov

en verwart de geestelijke

Theoloog geëischt wordt

zelve.

in, dat

besluit, lascht

,

te veel

De Gereformeerde Theologen

met het

daarentegen

de Theologie een doctrina, een

scientia,

en wat Franciscus Iunius desaangaande

in zijn

gespierde stellingen biedt, was voor zijn tijd helder gegrepen. Van-

daar dan ook dat we

bij

Alstedt de eerste poging ontwaren,

om

ook aan de andere wetenschappen zekere zelfstandigheid toe

te

kennen, en onder deze zelfstandige wetenschappen aan de Theologie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 214

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's