Van het kerkelijk ambt - pagina 45
Gereformeerde Stemmen. worden door protest
van
zijn volk.
op
tucht
toen ondanks alle
deze
ontrouwe
dienaars
te
Kiest
Rome
Amsterdam en
elders juist gezien en
goed
gedaan, dat ze voorts de ambtelijke gemeen-
Op uw
bij de
lijke
Roomschen
zin.
Dit wilde echter volstrekt niet zeggen, dat
daarom deze personen op hadden gehouden in het ambt te staan. Integendeel was het zeer wel mogelijk, dat ze door den Koning der kerk gezonden waren, maar, hoewel door
Hem
gezonden,
zijn last inhielden,
Rome
want
kunt
kerk
heeft
hebt die
gij
niet.
Gereformeerd
en
dus niet anders zeggen, is en wel terdege
ge
dan dat de keur
Wie hun anders
dan heeft dus de onafge-
standpunt,
dit
Protestantsch
standpunt
schap met deze mannen hebben afgebroken. raadde, ried in
ge
gelijk,
broken successie, en
was, toen hebben de ouderlingen
verkrijgen te
En
verzet en klacht geen toepassing
en
43
geestelijk
staat.
Bij
de kerk
vergaderingen, zoo deze
in
haar ambte-
zelve aan den
Heere en zijn Woord trouw blijven; maar ook aan de kerk in het ambt der geloovigen, de
zoodra
van
de
Woord
ver-
vergaderingen
wettige
Heere en
ambtsdragers den
zijn
zaken dorsten.
verloochen-
daarom hielden onze vaderen tegen-
Juist
Rome
zoo sterk aan de
doorzichtigheid
den en bestreden. Dan zijn ze wel gezanten, maar kwade en ontrouwe gezanten, die als eerlooze en trouwelooze dienaars een dubbel
over
oordeel zullen ontvangen.
Was de schare der geloovigen niet kwaam en dus ook niet gerechtigd, om
,,
Immers met die stond hun geheele stelsel.
van de Heilige Schrift" perspicuUeit viel of
vast.
be-
een
gezant des Heeren die een valsche boodschap
men
Vraagt
schromelijk
of hierdoor
lynchxechx.
wordt ingevoerd,
in
dan toch geen de kerke Gods
dan erkennen
we
dit tot
op zekere hoogte. Er is tweeërlei keur. Een keur naar uitwendig brevet, of wel naar het Woord, waarin de dienaar zich openbaart. Een derde is niet denkbaar.
nu niet de keur der gemeente dan moet ge wel alle keur aan de
ge
Wilt toelaten,
is aan de kerkbesturen, en komt ge dus op Romes
uitgevers van het brevet toekennen, dat
pad.
Ge
zegt
dan,
dat
het volk daarover
Dat het oordeel aan de den bisschop staat. En dat, waar een bisschop of synode heeft uitgemaakt, dat iemand een echt gezant is, gij er hem voor hebt te houden, al lastert hij den Christus ook; terwijl gij omgekeerd verwerpen moet, wie door synode of bisschop wordt verworpen al vloeit ook hemeltaal van zijn lippen. En stuit ge dan op de moeilijkheid, dat er soms twee synoden of bisschoppen naast of tegenover elkander staan, die de één zoo en de ander zus oordeelen, dan blijft er geen andere uitweg, dan dien ook Rome in de dagen der Hervorming insloeg en moet ge niet oordeelen kan.
synode
oflaij
terstond
bracht,
ontmaskeren en
weer
alles
in
naar
Rome toe. En omgekeerd,
trouwloosheid
zijn
de
hiërarchie en dus naar
zou de schare der geloovi-
ambt der geloovigen, tegen ontrouwe gezanten des Heeren kunnen en mogen opkomen, dan moest er perspiculteit gen, volgens het
de Heilige Schrift zijn, dat wil zeggen, dan moest de Heilige Schrift, gelijk ze daar lag, voor de geloovigen zelven zóó doorin
zichtig en verstaanbaar zijn, dat
terstond
mochten hem zelfs op geenerlei wijze in de uitvoering van zijn trouweloozen toeleg behulpzaam zijn; maar ambtsdrager bleef ze
zulkeen hun niettemin.
Meer
nog,
daarin,
juist
dat
hij
ambts-
drager was, lag zijn ontzettend oordeel.
Eenigszins
moeielijker
is
de quaestie, zoo
er sprake
komt van ambtsdragers,
Waaronder dan verstaan wordt, dat elk leeraar,
of staan
buiten
op de apostelen toe, u moet kunnen aanhoe van hand in hand het ambt steeds en ongestoord van de heilige apostelen af en op hen gekomen is.
door u
toonen,
zij
bemerken konden, of de boodschap, die hun in naam van Jezus gebracht wierd, metterdaad van hun Koning kwam. Bleek dit nu anders te zijn, dan mochten de geloovigen zich aan het woord van zulk een trouweloos gezant niet onderwerpen; ja, en
toetsen
wel heil zoeken in de ,, onafgebroken successie."
tot
te
verwerpen, dan drong het
te
En
als het
hier
vragen en
het
die raakten
kerkelijk instituut, dat
echte en wezenlijke erkend wordt.
doen allerlei
zich
eerst
recht
allerlei
moeielijkheden voor.
Beginnen we met het verst afliggende.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's
![Van het kerkelijk ambt - pagina 45](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/van-het-kerkelijk-ambt/1898/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898
Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's