GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 45

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 45

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen. worden door protest

van

zijn volk.

op

tucht

toen ondanks alle

deze

ontrouwe

dienaars

te

Kiest

Rome

Amsterdam en

elders juist gezien en

goed

gedaan, dat ze voorts de ambtelijke gemeen-

Op uw

bij de

lijke

Roomschen

zin.

Dit wilde echter volstrekt niet zeggen, dat

daarom deze personen op hadden gehouden in het ambt te staan. Integendeel was het zeer wel mogelijk, dat ze door den Koning der kerk gezonden waren, maar, hoewel door

Hem

gezonden,

zijn last inhielden,

Rome

want

kunt

kerk

heeft

hebt die

gij

niet.

Gereformeerd

en

dus niet anders zeggen, is en wel terdege

ge

dan dat de keur

Wie hun anders

dan heeft dus de onafge-

standpunt,

dit

Protestantsch

standpunt

schap met deze mannen hebben afgebroken. raadde, ried in

ge

gelijk,

broken successie, en

was, toen hebben de ouderlingen

verkrijgen te

En

verzet en klacht geen toepassing

en

43

geestelijk

staat.

Bij

de kerk

vergaderingen, zoo deze

in

haar ambte-

zelve aan den

Heere en zijn Woord trouw blijven; maar ook aan de kerk in het ambt der geloovigen, de

zoodra

van

de

Woord

ver-

vergaderingen

wettige

Heere en

ambtsdragers den

zijn

zaken dorsten.

verloochen-

daarom hielden onze vaderen tegen-

Juist

Rome

zoo sterk aan de

doorzichtigheid

den en bestreden. Dan zijn ze wel gezanten, maar kwade en ontrouwe gezanten, die als eerlooze en trouwelooze dienaars een dubbel

over

oordeel zullen ontvangen.

Was de schare der geloovigen niet kwaam en dus ook niet gerechtigd, om

,,

Immers met die stond hun geheele stelsel.

van de Heilige Schrift" perspicuUeit viel of

vast.

be-

een

gezant des Heeren die een valsche boodschap

men

Vraagt

schromelijk

of hierdoor

lynchxechx.

wordt ingevoerd,

in

dan toch geen de kerke Gods

dan erkennen

we

dit tot

op zekere hoogte. Er is tweeërlei keur. Een keur naar uitwendig brevet, of wel naar het Woord, waarin de dienaar zich openbaart. Een derde is niet denkbaar.

nu niet de keur der gemeente dan moet ge wel alle keur aan de

ge

Wilt toelaten,

is aan de kerkbesturen, en komt ge dus op Romes

uitgevers van het brevet toekennen, dat

pad.

Ge

zegt

dan,

dat

het volk daarover

Dat het oordeel aan de den bisschop staat. En dat, waar een bisschop of synode heeft uitgemaakt, dat iemand een echt gezant is, gij er hem voor hebt te houden, al lastert hij den Christus ook; terwijl gij omgekeerd verwerpen moet, wie door synode of bisschop wordt verworpen al vloeit ook hemeltaal van zijn lippen. En stuit ge dan op de moeilijkheid, dat er soms twee synoden of bisschoppen naast of tegenover elkander staan, die de één zoo en de ander zus oordeelen, dan blijft er geen andere uitweg, dan dien ook Rome in de dagen der Hervorming insloeg en moet ge niet oordeelen kan.

synode

oflaij

terstond

bracht,

ontmaskeren en

weer

alles

in

naar

Rome toe. En omgekeerd,

trouwloosheid

zijn

de

hiërarchie en dus naar

zou de schare der geloovi-

ambt der geloovigen, tegen ontrouwe gezanten des Heeren kunnen en mogen opkomen, dan moest er perspiculteit gen, volgens het

de Heilige Schrift zijn, dat wil zeggen, dan moest de Heilige Schrift, gelijk ze daar lag, voor de geloovigen zelven zóó doorin

zichtig en verstaanbaar zijn, dat

terstond

mochten hem zelfs op geenerlei wijze in de uitvoering van zijn trouweloozen toeleg behulpzaam zijn; maar ambtsdrager bleef ze

zulkeen hun niettemin.

Meer

nog,

daarin,

juist

dat

hij

ambts-

drager was, lag zijn ontzettend oordeel.

Eenigszins

moeielijker

is

de quaestie, zoo

er sprake

komt van ambtsdragers,

Waaronder dan verstaan wordt, dat elk leeraar,

of staan

buiten

op de apostelen toe, u moet kunnen aanhoe van hand in hand het ambt steeds en ongestoord van de heilige apostelen af en op hen gekomen is.

door u

toonen,

zij

bemerken konden, of de boodschap, die hun in naam van Jezus gebracht wierd, metterdaad van hun Koning kwam. Bleek dit nu anders te zijn, dan mochten de geloovigen zich aan het woord van zulk een trouweloos gezant niet onderwerpen; ja, en

toetsen

wel heil zoeken in de ,, onafgebroken successie."

tot

te

verwerpen, dan drong het

te

En

als het

hier

vragen en

het

die raakten

kerkelijk instituut, dat

echte en wezenlijke erkend wordt.

doen allerlei

zich

eerst

recht

allerlei

moeielijkheden voor.

Beginnen we met het verst afliggende.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 45

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's